Spring naar content

In het huidige debat over privacy lijkt het alsof we steeds vaker toestemming moeten geven. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens geeft in mediaoptredens zelfs meerdere keren aan dat dit juist de bedoeling is van die wet. Bij DDMA vinden we het belangrijk dat er een brede discussie plaatsvindt over privacy. Toestemming is één van de zes rechtsgronden, en soms een geschikte grondslag, maar zeker niet altijd. Wie (net als ik) dagelijks tientallen cookiebanners aanklikt weet dat die toestemmingsvragen niet noodzakelijk leiden tot geïnformeerde keuzes. In dit blog op Frankwatching wil ik graag de discussie openen over de werkelijke waarde van toestemming. Wordt je privacy daadwerkelijk beter beschermd door vaker geconfronteerd te worden met keuzemomenten?

Lees hier het artikel op Frankwatching.nl DDMA Checklist Gerechtvaardigd Belang

Soms ligt de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’ meer voor de hand dan toestemming. Daarvoor moeten zorgvuldige privacyafwegingen gemaakt worden. DDMA heeft voor haar leden een handige checklist. Stuur een e-mail naar DDMA team legal om de checklist toegestuurd te krijgen: legal@ddma.nl.

Op de hoogte blijven van juridisch nieuws? Meld je hier aan voor onze juridische nieuwsbrief.

Matthias de Bruyne

Voormalig Senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

Call for respondents: take part in the DDMA Barometer 2022: Cookieless world

Data-driven marketing is currently undergoing an unprecedented transformation. Tech parties are taking privacy measures and stricter legislation is on the horizon. One of the most impactful developments is the disappearance…
Lees meer
DDMA |

DDMA organiseert DDMA NEXT: een nieuw congres voor beslissers

DDMA organiseert op 11 oktober 2022 in Capital C in Amsterdam een nieuw congres: DDMA NEXT. Onder de noemer ‘Shaping the future’ brengt de branchevereniging beslissers op het gebied van…
Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…