Spring naar content

Strengere standaard privacy-instellingen

Dit verandert er voor jongeren tussen de 13 en 15 jaar:

  • De optie ‘Uw account voorstellen aan anderen’ staat voor accounts van gebruikers van 13-15 jaar standaard op Uit. Dit betekent dat je video’s niet meer op de ‘For You’ page zullen worden getoond. Je kan er wel zelf nog voor kiezen om deze optie aan te zetten.
  • Bij registratie word je account standaard op privé gezet. Alleen volgers die je accepteert kunnen dan de content van de jonge gebruiker zien. Ook dit kun je zelf aan de achterkant nog wijzigen en ervoor kiezen om je account toch openbaar te maken.
  • Reacties voor video’s worden beperkt tot ‘Vrienden’ of ‘Niemand’. De instelling ‘Iedereen’ is verwijderd.
  • Er kunnen geen Duet- of Stitch-video’s meer gemaakt worden. Een Duet maak je als reactie op een andere video, die vervolgens naast elkaar worden afgespeeld. Bij een Stitch video kun je je eigen einde toevoegen aan de video van een andere gebruiker.
  • Het is voor andere gebruikers niet meer mogelijk om je video’s te downloaden.

Voor jongeren van 16-17 jaar verandert het volgende:

  • De Duet- en Stitch-functie staat standaard op Friends-only ingesteld. Deze kan wel zelf open gezet worden voor iedereen.
  • Het downloaden van de video’s staat standaard uit, maar kan wel ingeschakeld worden.

Praktijk

De nieuwe instellingen hebben invloed op het dagelijkse gebruik door jongeren van de app. Maar zeker voor jonge TikTok-influencers met een eventueel verdienmodel op TikTok hebben deze maatregelen (financiële) gevolgen. Daarnaast wordt het voor startende jonge TikTokkers moeilijker om ‘ontdekt’ te worden, als ze niet meer automatisch op de For You-pagina voorbijkomen en geen Duet- of Stitch-video’s kunnen initiëren. Dit is nu juist de manier om in een razendsnel tempo veel views en/of volgers kunnen krijgen. Het is nog afwachten of de nieuwe instellingen een verschuiving teweeg gaan brengen in het invullen van een verkeerde geboortedatum en of TikTok hier controlemechanismen voor gaat instellen.

Verwerken van persoonsgegevens minderjarigen

De hernieuwde privacy-instellingen van TikTok zijn een stap in de goede richting voor de bescherming van minderjarigen. De instellingen maken het lastiger voor andere gebruikers om videocontent van minderjarigen te zien, downloaden en verder te verspreiden. Ook laat het platform weten vanaf 2022 persoonsgegevens van Europese gebruikers in Europa (Ierland) op te zullen slaan. Toch zijn er wat vraagtekens te zetten bij het privacybeleid van TikTok. Personalisatie van content en advertenties is de drijvende kracht achter het platform, en data speelt hierbij een sleutelrol. Tot nu toe is TikTok in zijn privacybeleid of communicatie niet geheel transparant over de manier waarop deze personalisatie bij kinderen tot stand komt en welke persoonsgegevens hiervoor worden verwerkt. Het aflezen van gedrag en op basis daarvan profileren wordt door Europese toezichthouders als zeer gevoelig ervaren, zeker wanneer het persoonsgegevens van kinderen betreft. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat privacy op TikTok de komende tijd nog wel onderwerp van discussie blijft.

Dit artikel is ook verschenen op Frankwatching.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…
Lees meer
Influencermarketing |

Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’

Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…