Spring naar content

Zo beperk je leeftijdscategorieën

Een feature op Instagram die lang niet altijd bekend is bij adverteerders, bureaus en influencers is het uitsluiten van leeftijdscategorieën via het “betaald partnerschap”-label. Wanneer je als influencer iets wil posten kan je via ‘geavanceerde instellingen’ een ‘brand partner’ aanklikken. Uiteraard moet de betreffende brand partner daar goedkeuring voor geven. Vervolgens kan je de leeftijd instellen. In het geval van alcoholhoudende drank is dat bijvoorbeeld 18 jaar.

Op deze manier kan de content die ontstaat via een commerciële samenwerking met een influencer nooit bij 18-minners terecht komen. De feature maakt het je als adverteerder van een alcoholmerk heel makkelijk om de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken na te leven.

Aanvullend kan een influencer ook nog op een makkelijke manier zijn/haar account (tijdelijk) uitsluiten voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit is ook per land in te stellen.

Stel influencers en/of bureaus op de hoogte van deze feature

Het is dus vrij eenvoudig om op een belangrijk platform als Instagram rekening te houden met de regels over leeftijd die in de verschillende Reclamecodes staan. Zorg ervoor dat de influencer of het bureau waarmee de influencer werkt op de hoogte is van dit soort features en ze ook gebruikt.

Lees meer informatie over deze feature via deze link.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Social Media |

DDMA Social Advertising Benchmark 2023: Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Vandaag lanceren DDMA en de DDMA Commissie Social Media de DDMA Social Advertising Benchmark. Dit is de allereerste Nederlandse benchmark op het gebied van social advertising, met 154.000 geanalyseerde social…
Lees meer
AVG |

Verbod gepersonaliseerd adverteren voor Facebook en Instagram: wat is de impact?

De koepel van Europese privacytoezichthouders (EDPB) eist een dringend verbod voor het verwerken van persoonsgegevens door Meta voor advertentiedoeleinden. Het huidige systeem van gepersonaliseerde advertenties voor Facebook en Instagram is…