Spring naar content

Zo beperk je leeftijdscategorieën

Een feature op Instagram die lang niet altijd bekend is bij adverteerders, bureaus en influencers is het uitsluiten van leeftijdscategorieën via het “betaald partnerschap”-label. Wanneer je als influencer iets wil posten kan je via ‘geavanceerde instellingen’ een ‘brand partner’ aanklikken. Uiteraard moet de betreffende brand partner daar goedkeuring voor geven. Vervolgens kan je de leeftijd instellen. In het geval van alcoholhoudende drank is dat bijvoorbeeld 18 jaar.

Op deze manier kan de content die ontstaat via een commerciële samenwerking met een influencer nooit bij 18-minners terecht komen. De feature maakt het je als adverteerder van een alcoholmerk heel makkelijk om de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken na te leven.

Aanvullend kan een influencer ook nog op een makkelijke manier zijn/haar account (tijdelijk) uitsluiten voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit is ook per land in te stellen.

Stel influencers en/of bureaus op de hoogte van deze feature

Het is dus vrij eenvoudig om op een belangrijk platform als Instagram rekening te houden met de regels over leeftijd die in de verschillende Reclamecodes staan. Zorg ervoor dat de influencer of het bureau waarmee de influencer werkt op de hoogte is van dit soort features en ze ook gebruikt.

Lees meer informatie over deze feature via deze link.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Social Media |

6 praktische tips die jou helpen om social in je campagnes te integreren

De roep om social first en social-only creatie klinkt steeds luider. Alleen een ingekorte versie van de televisiecommercial kan tegenwoordig echt niet meer. Social specialisten weten dit maar al te…
Lees meer
Legal |

Hof van Justitie: Meta heeft óók geen gerechtvaardigd belang voor gepersonaliseerde advertenties

Begin dit jaar wijzigde Meta hun grondslag voor het personaliseren van advertenties van ‘uitvoering van de overeenkomst’ naar ‘gerechtvaardigd belang’. Deze wijziging kwam voort uit een besluit van de Ierse…
Lees meer
DDMA |

De DDMA Commissie Social Media verwelkomt 2 nieuwe leden

De DDMA Commissie Social Media heeft versterking gekregen. In de afgelopen maand zijn Cesar Swart, Senior Campaign Performance Manager bij Philips, en Bianca Bergshoeff, Senior SEA & Paid Social Specialist…