Spring naar content

Zo beperk je leeftijdscategorieën

Een feature op Instagram die lang niet altijd bekend is bij adverteerders, bureaus en influencers is het uitsluiten van leeftijdscategorieën via het “betaald partnerschap”-label. Wanneer je als influencer iets wil posten kan je via ‘geavanceerde instellingen’ een ‘brand partner’ aanklikken. Uiteraard moet de betreffende brand partner daar goedkeuring voor geven. Vervolgens kan je de leeftijd instellen. In het geval van alcoholhoudende drank is dat bijvoorbeeld 18 jaar.

Op deze manier kan de content die ontstaat via een commerciële samenwerking met een influencer nooit bij 18-minners terecht komen. De feature maakt het je als adverteerder van een alcoholmerk heel makkelijk om de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken na te leven.

Aanvullend kan een influencer ook nog op een makkelijke manier zijn/haar account (tijdelijk) uitsluiten voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit is ook per land in te stellen.

Stel influencers en/of bureaus op de hoogte van deze feature

Het is dus vrij eenvoudig om op een belangrijk platform als Instagram rekening te houden met de regels over leeftijd die in de verschillende Reclamecodes staan. Zorg ervoor dat de influencer of het bureau waarmee de influencer werkt op de hoogte is van dit soort features en ze ook gebruikt.

Lees meer informatie over deze feature via deze link.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

Versterking voor DDMA Commissies AI, Creative, Social Media en Data, Decisions & Engagement

Vier DDMA-commissies verwelkomen ieder een nieuw commissielid. Cora Everaarts (Head of Marketing Activation bij Roompot & Landal GreenParks), Eelco van Kuik (Managing partner & Founder van Onesecondbefore), Jos Majoor (Strateeg/Team…
Lees meer
Legal |

Europese Commissie kondigt onderzoek aan naar de rol van Meta rondom de Europese verkiezingen

Over minder dan een maand staan de Europese Parlementsverkiezingen voor de deur. De Europese Commissie laat op 30 april via een nieuwsbericht weten dat zij in het kader van deze…
Lees meer
AVG |

Privacykoepel deelt richtlijnen voor ‘consent or pay’ model voor grote online platformen

Meta introduceerde eind vorig jaar de nieuwe ‘consent or pay’ banner. Naar aanleiding van deze wijziging komt de koepel van Europese privacytoezichthouders onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP)…