Spring naar content

Zo beperk je leeftijdscategorieën

Een feature op Instagram die lang niet altijd bekend is bij adverteerders, bureaus en influencers is het uitsluiten van leeftijdscategorieën via het “betaald partnerschap”-label. Wanneer je als influencer iets wil posten kan je via ‘geavanceerde instellingen’ een ‘brand partner’ aanklikken. Uiteraard moet de betreffende brand partner daar goedkeuring voor geven. Vervolgens kan je de leeftijd instellen. In het geval van alcoholhoudende drank is dat bijvoorbeeld 18 jaar.

Op deze manier kan de content die ontstaat via een commerciële samenwerking met een influencer nooit bij 18-minners terecht komen. De feature maakt het je als adverteerder van een alcoholmerk heel makkelijk om de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken na te leven.

Aanvullend kan een influencer ook nog op een makkelijke manier zijn/haar account (tijdelijk) uitsluiten voor bepaalde leeftijdsgroepen. Dit is ook per land in te stellen.

Stel influencers en/of bureaus op de hoogte van deze feature

Het is dus vrij eenvoudig om op een belangrijk platform als Instagram rekening te houden met de regels over leeftijd die in de verschillende Reclamecodes staan. Zorg ervoor dat de influencer of het bureau waarmee de influencer werkt op de hoogte is van dit soort features en ze ook gebruikt.

Lees meer informatie over deze feature via deze link.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Certificering influencers sluit jaar succesvol af met ruim 2000 influencers en bol als nieuwe partner

Het sector-initiatief ‘Certified by influencerregels.com’ sluit het jaar af met diverse mijlpalen: het register op influencerregels.com bevat inmiddels ruim 2.000 gecertificeerde influencers. Bovendien zal bol per 1 januari 2025 met…
Lees meer
Influencermarketing |

Scoren jouw gesponsorde posts slechter door #ad? Het antwoord is ‘Nee’

Volgens de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) ben je als influencer of content creator verplicht te vermelden als je reclame maakt in je content. Je moet dit melden…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…