Spring naar content

Meer weten?
Meer weten over duurzame innovaties in de postsector? Lees ook deel 1 en deel 3 uit deze serie:

Maroesja Kuut

Wat doet het Informatiecentrum Papier & Karton?

‘Het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK) draagt het authentieke duurzame verhaal over papier en karton uit in de markt. Papier en karton spelen een belangrijke rol in onze duurzame, circulaire samenleving. Jong en oud, consument en bedrijf kunnen bij ons informatie vinden over duurzaamheid & recycling, hoe papier wordt gemaakt en welke toepassingen papier allemaal kent.’

Kun je drie eye-openers noemen met betrekking tot duurzaamheid en papieren media?

‘Als eerste: wat veel mensen verrast, is dat in veel gevallen oud papier de belangrijkste grondstof is voor nieuw papier. 89% van het papier en karton in Nederland wordt ingezameld en hergebruikt en 87% van het in Nederland gemaakte nieuw papier en karton bestaat uit gerecycled oud papier en -karton. We zijn in Nederland daarmee kampioen papierrecycling; met dank aan onze goede inzamelingsinfrastructuur. Daarnaast, áls er verse houtvezel wordt gebruikt door Nederlandse papierfabrieken, dan is dat áltijd gecertificeerd. Dat is een afspraak die alle Nederlandse papierfabrieken gezamenlijk hebben gemaakt. Dat betekent dat de vezels komen van hout van bomen uit gecertificeerde bossen. Alleen dan mag je de grondstof hernieuwbaar noemen, omdat voor elke gebruikte boom er weer (meer) bomen worden terug geplant. En dan nog een derde weetje: steeds vaker zetten papierfabrieken in Nederland alternatieve vezels in. Denk aan verpakkingsmateriaal van suikerbietenvezel, toiletpapier van olifantsgras, eierdozen van natuurgras. Deze partijen geven agrarisch restafval een tweede leven door het als grondstof te benutten, maar maken ook op een andere manier het verhaal mooi rond. Hoe geweldig is het bijvoorbeeld dat paprika’s zijn verpakt in papier van hun eigen restafval: de stelen van de paprikaplant?’

Welke innovaties mogen we niet missen?

‘Zoals gezegd denken fabrikanten continu na over hoe afvalproducten – reststromen – kunnen worden benut als vezel voor de papierpoductie. Tegelijk is papier maken een industrieel proces en dat gaat gepaard met energie- en watergebruik. De papierindustrie heeft als doel dit zoveel mogelijk te minimaliseren en te hergebruiken. Een voorbeeld daarvan is Industriewater Eerbeek, een alliantie waarbij meerdere papierfabrieken zijn aangesloten. De alliantie is op dit moment 30% circulair en streeft ernaar om binnen enkele jaren een van de eersten te worden die industriewater volledig circulair gaat maken. En dat betekent dat het water niet langer meer uit de grond hoeft te worden gehaald. De Gelderse papierfabrieken zouden de eerste papierfabrieken ter wereld zijn die kunnen zeggen dat hun waterverbruik met de gesloten waterkringloop 100% circulair is. Een heel technisch, maar vooral slim voorbeeld van hoe dingen anders en beter kunnen.’ 

Wat voegt print volgens jou toe aan de mediamix?

‘De kracht zit in de combinatie van digitaal en print. Er is zoveel informatie online voorhanden en dat is fijn als je snel toegang tot informatie wilt hebben. Wil je opvallen, persoonlijke aandacht geven of zorgen dat een boodschap beklijft, dan is drukwerk ook een slimme keuze. Diverse wetenschappelijke onderzoeken, zoals van onderwijspsycholoog Paul Kirschner en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), geven aan dat lezen vanaf papier beter beklijft. Je leest namelijk langzamer dan van een scherm en daarnaast maken je hersenen een soort mindmap van wat je hebt gelezen en bovendien heeft papier minder afleidingen dan een scherm. Alles bij elkaar draagt dat bij aan het beter onthouden en leren van papier.’

Is er nog iets wat je graag wilt benoemen?

‘We hebben vorig jaar voor scholieren een leuke campagne ontwikkeld, waarbij we ook een mix van online en offline hebben ingezet. Met een personaliseerde printmailing op tulpenpapier hebben we basisscholen in Nederland gewezen op onze middelen voor in de klas. Zo is er een digitaal lespakket van KlasseTV, een poster, folder, animaties en natuurlijk heel veel informatie op onze website voor in een spreekbeurt of werkstuk. De lesmiddelen zijn ook informatief voor volwassenen. Bijvoorbeeld als je intern met feiten wilt toelichten waarom je voor jouw campagne voor het duurzame papier en karton hebt gekozen.‘

Ben je actief in de postbranche en heb je zelf een duurzame postinnovatie? Laat het ons weten via info@ddma.nl. Deze voegen we toe aan een totaaloverzicht van duurzame innovaties op het gebied van post.

Nicole de Boer

Senior Marketeer | PostNL (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…