Spring naar content

Meer weten?
Meer weten over duurzame innovaties in de postsector? Lees ook deel 2 en deel 3 uit deze serie:

1. Papier en productie: recyclen en experimenteren

De Nederlandse papiersector is al tientallen jaren bezig met verduurzaming en het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Volgens Informatiecentrum Papier en Karton wordt inmiddels 89% van het papier en karton in Nederland ingezameld en hergebruikt én bestaat 87% van het in Nederland gemaakte nieuw papier en karton uit gerecycled oud papier en -karton. Bij ongeadresseerde post is inmiddels 95% van het papier waar folders van gemaakt worden gerecycled. Consumenten dragen daar ook zelf aan bij: maar liefst 97% van de mensen brengt de ontvangen folders naar de papierbak.

Ook wordt er in de papiersector volop geëxperimenteerd met alternatieven grondstoffen uit bijvoorbeeld reststromen. Denk aan papier gemaakt van suikerbietenvezel s of mammoetgras, of gerecycled materiaal voor folie voor magazines, folders of direct mail. Papierfabrikanten als Crown van Gelder zijn ook bezig met het verlagen van het gewicht van papier, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. Bij verzending levert dit zowel een kosten- als een CO2-besparing op. Als laatste heeft de opkomst van digitaal printen een positief effect, omdat het hiermee makkelijker wordt om alleen materiaal te produceren dat je echt nodig hebt. Voor marketeers die aan de slag willen met post is het natuurlijk van belang alle mogelijkheden te kennen om je postcampagne zo milieuvriendelijk mogelijk in te richten.

2. Data: hogere relevantie zorgt voor minder verspilling

Slim gebruik van data is essentieel voor elke geadresseerde of ongeadresseerde postverzending. Dat maakt de boodschap relevanter voor de ontvanger én draagt bij aan een duurzame verzending, doordat je minder onnodige of ongewenste berichten verstuurt en met kleinere, relevante doelgroepen kunt werken. Dit zorgt voor minder onnodig drukwerk, energieverbruik en transport.

Bij direct mail is het Postfilter raadplegen altijd de eerste stap om te voorkomen dat je post verstuurt naar mensen die aangegeven hebben hier geen interesse in te hebben. Als tweede verdient datakwaliteit blijvend aandacht en is het belangrijk om je klantenbestand bij te werken voordat je post verstuurt. Retourpost is immers verspilling (en kost je organisatie ook nog eens geld). Sluit ook verhuisde of overleden klanten uit, door het Nationaal Overledenenregister te checken en gebruik te maken van Digitale retouren. Ook verhoogt datasegmentatie de relevantie en relevantie verhoogt de conversie. Hierdoor is er een kleinere oplage nodig voor het behalen van de doelstelling.

Ook bij folders gaat meer relevantie hand in hand met minder verspilling. Een belangrijke rol is daar weggelegd voor consumenten zelf. Via een JA-sticker op de deur of online via InMijnBus kunnen mensen zelf aangeven of ze folders willen ontvangen. Via InMijnBus kunnen mensen folderbezorging  ook tijdelijk uitzetten, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, of juist aanzetten, voor bijvoorbeeld extra klusfolders tijdens een verbouwing. Folderkiezer en Kies-je-folders zijn daarnaast instrumenten waarmee consumenten hun voorkeuren kunnen doorgeven over welke folders ze specifiek willen ontvangen.

3. Distributie: steeds groener

De bij het vorige punt gedeelde initiatieven dragen vooral bij aan minder transport – daar begint het mee. Daarnaast zetten PostNL en Spotta, de grootste verzenders van respectievelijk post en folders, meerdere stappen om ook het transport zelf groener te maken. De bezorging zelf gebeurt natuurlijk al sinds jaar en dag grotendeels lopend of op de fiets. Volgens PostNL is daarbovenop 96% van hun vervoersmiddelen is emissievrij in de last mile. Als elektrisch bezorgen nog niet lukt wordt benzine en diesel voor groene brandstoffen vervangen. PostNL zegt dat daarmee het postlandschap op dit moment het meest groene bezorgnetwerk van Nederland is. In de Dow Jones Sustainability Index staat het bedrijf ook in de top 3 van duurzaamste postbedrijven ter wereld. Daarnaast wordt in distributiecentra gemiddeld 50% procent van de elektriciteit opgewekt door het plaatsen van zonnepanelen. Nieuwe sorteercentra behoren tot de meest duurzame bedrijfsgebouwen van Nederland en alle toekomstige gebouwen en depots worden CO2-neutraal of zelfs CO2-positief gemaakt. 

Ben je actief in de postbranche en heb je zelf een duurzame postinnovatie? Laat het ons weten via info@ddma.nl. Deze voegen we toe aan een totaaloverzicht van duurzame innovaties op het gebied van post.

Mark Bonenkamp

Eigenaar | Vogelaar

Niels Debets

Business Development Manager | Het DM Bureau

Peter-Jan van der Giessen

Account Director | Paragon

Rens Rohde

Sales Manager | EDM

Nicole de Boer

Senior Marketeer | PostNL (voorzitter)

Ook interessant

Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…
Lees meer
Legal |

Veranderingen in de regelgeving voor brievenbusreclame door de jaren heen

Vanaf 1 maart 2024 hanteren 62 van de 342 gemeenten de JA-sticker. Hiermee wordt het nationale systeem van zelfregulering, dat sinds 1993 bestaat met NEE NEE- en NEE JA-stickers, omgekeerd…