Spring naar content

Meer weten?
Meer weten over duurzame innovaties in de postsector? Lees ook deel 2 en deel 3 uit deze serie:

Ad Sies

Wat doet Crown van Gelder?

‘Crown Van Gelder International is een middelgrote papierfabriek gevestigd aan het Noorzeekanaal in Velsen met een lange historie (126 jaar). We hebben 2 papiermachines en produceren daarmee circa 180.000 ton houtvrij ongecoat en licht gecoat papier per jaar. We bedienen een internationale markt met papier voor commercial print (DM), publishing, transactional print en label en packaging. Ik ben als marketing & business development director samen met een team van 6 mensen verantwoordelijk voor productontwikkeling, marktontwikkeling en marketingcommunicatie.’

Wat doen jullie op het gebied van post?

‘Wij maken onder andere papier voor direct mail en transactionele print. Het is natuurlijk van groot belang dat papier fit for purpose is, oftewel goed bedrukbaar en beprintbaar is en op volle snelheid zonder stof en problemen geconverteerd kan worden. Door gebruik te maken van verse vezels produceren we bulky, stijf en relatief licht papier. In direct mail-termen betekent dat meer m2 per ton: dit geeft economisch voordeel en wellicht een kosten en CO2-besparing bij verzending. In beide segmenten leveren we veel high speed inkjet papier. Deze snelgroeiende printtechniek is niet meer weg te denken in transactionele print en direct mail. Digitaal printen speelt in op de behoefte aan flexibiliteit en individualisering en dient ook een duurzaamheidsdoel: zo produceer je alleen wat je nodig hebt, zonder afval met de laagste milieu-impact. Daarbij staat onze Crown Letsgo inkjet range bekend om het printen van sterke kleuren en de zogenaamde coated look & feel, wat essentieel is voor direct mail.’

Wat is of was jullie drive om papier van het afval van suikerbieten te maken?

‘Als papierfabriek moeten we een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelen en conformeren ons aan het klimaatakkoord van Parijs. We investeren in CO2-verlaging van onze fabriek door elektrificatie van het productieproces en ook in de ontwikkeling van meer duurzaam papier. Suikerbietenpulp blijkt zich uitermate goed te lenen als grondstof in ons proces. Daarom hebben we Crown Native ontwikkeld, een papier waarin 20% bietenpulp verwerkt is. De suikerbietvezel heeft een 80% lagere ecologische voetafdruk dan houtvezel. Door 20% van de houtcellulosevezel te vervangen door suikerbietenpulp, wordt de milieu-impact van het papier met 16% verlaagd. Met een Life Cycle Analyse zorgen we voor bewijsvoering. Het papier is bedrukbaar, sterk en voedselvriendelijk. Bovendien is het ook recyclebaar en composteerbaar.’

Kun je aangeven hoe het proces werkt?

‘We kopen aan het begin van de bietencampagne in september een jaarvolume bietenpulp in en slaan het op in Velsen. In enkele productieruns per jaar malen we bietenpulp en doseren we het in het productieproces. Zo maken we 70, 80, 90 en 180 grams papier voor diverse toepassingen in al onze marktsegmenten. Er zijn inmiddels al enveloppen gemaakt van Crown Native en ook fondsenwervers hebben suikerbietenpapier ingezet als drager voor hun boodschap. Het duurzame aspect spreekt hen aan.’

Oud papier is een waardevolle grondstof voor nieuw papier. De kwaliteit van het Nederlandse ingezamelde papier en karton is hoog. Gebruiken jullie ook oud papier voor de productie van nieuw papier?

‘Wij gebruiken in ons proces geen hergebruikt papier. Klanten van ons waarderen de unieke eigenschappen van een verse vezel, door de extra sterkte, voedselveiligheid en extra stijfheid (wat mogelijkheden biedt tot gewichtsbesparing). We staan met het gebruik van maagdelijke bomenvezel en suikerbietenvezel dus aan het begin van de papier- en kartoncyclus: ons papier kan vele malen worden hergebruikt en geeft dus constant voeding aan de stroom hergebruikt papier en karton. Ook de suikerbietvezel kan vele malen worden hergebruikt. De lagere ecologische voetafdruk van deze vezel ten opzichte van een houtvezel werkt dus door in de hele keten.’

Hoe zien jullie dat de markt kijkt naar duurzaamheid in relatie tot papieren media & post?

‘We zien dat nog steeds de economische waarde de boventoon voert bij de inkoop van papier en verpakkingen. Bij de brandowners is er echter steeds meer belangstelling voor de duurzaamheidswaarde. Iedereen moet tenslotte een bijdrage leveren in zijn keten(s) aan de verduurzaming van onze economie en moet stappen doen. Je ziet ook dat consumenten verwachten van hun merken, dat ze actief meewerken aan een betere wereld.’

Welke innovaties mogen we niet missen?  

‘Het aandeel van papier op basis van alternatieve vezels van suikerbieten groeit de komende jaren, maar we werken ook aan andere agrarische reststromen om ons aanbod uit te breiden met nieuwe interessante en circulaire ontwikkelingen. Daarnaast verwachten we dat de inkjettechniek de komende jaren sterk blijft groeien.’

Ben je actief in de postbranche en heb je zelf een duurzame postinnovatie? Laat het ons weten via info@ddma.nl. Deze voegen we toe aan een totaaloverzicht van duurzame innovaties op het gebied van post.

Ludo Verhiel

Business Consultant | Pondres

Ook interessant

Lees meer
Post |

Brievenbusreclame en zelfregulering: hier moet je op letten als marketeer

Dat het bereiken van (nieuwe)klanten en donateurs effectief is met post, is een bewezen feit. Recent onderzoek* laat zien dat de overall waardering voor post de afgelopen jaren is toegenomen.…
Lees meer
Post |

Post-case: Stem de look & feel van post goed af op je doelgroep

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Daarom lichten we regelmatig een case uit van een merk dat goede ervaringen én…
Lees meer
Post |

Met post pak je écht de aandacht

De DDMA Commissie Post wil marketeers de toegevoegde waarde van post in de mediamix laten zien. Onder meer door mooie cases te delen, maar ook via gedegen onderzoek. Zo blijkt…