Spring naar content

Achtergrond: voorstel voor AI Act

Alweer in 2021 heeft de Europese Commissie in de vorm van de Artificial Intelligence Act (AI Act) nieuwe regels voorgesteld om het gebruik van Artificial Intelligence (AI)-technologie te reguleren. Het voorstel wordt op dit moment besproken in de Europese Raad en het Europees Parlement en bevindt zich dus nog in de ontwikkelfase.

Afhankelijk van de finale tekst van de AI Act is het mogelijk dat bepaalde marketingactiviteiten waarbij AI-technologie wordt ingezet in meerdere of mindere mate door de AI Act zal worden gereguleerd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van AI bij data-analyse; personalisatie; marketing automation, smart advertising, A/B-testing en contentcreatie.

Oproep: deelname MKB-toets

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Ministerie EZK) organiseert op donderdag 22 september 2022 een ‘MKB-toets’ over het door de Europese Commissie gepubliceerde concept voor de AI Act. De MKB-toets heeft de vorm van een panelgesprek met ondernemers binnen het MKB, waarin in ieder geval aandacht wordt besteed aan de werkbaarheid en uitvoerbaarheid van de voorgestelde AI Act en de te verwachten regeldrukkosten. Ben je lid van DDMA, behoort je bedrijf tot het MKB, verwacht je met de toekomstige AI Act in aanraking te komen en wil je deelnemen aan het panelgesprek? Stuur dan voor donderdag 15 september 2022 een e-mail naar legal@ddma.nl.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de AI Act? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s

De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan…
Lees meer
AI Act |

Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing

VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Best of DDMA Research & Insights 2024

In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…