Spring naar content

NOYB is de cookiebanners op het spoor gekomen door eigen ontwikkelde software. Deze herkent onrechtmatige cookiebanners en genereert automatisch klachten. De overtredingen gingen voornamelijk om het nudgen van websitebezoekers richting het accepteren van cookies. Zij vinden dat te veel cookiebanners het zo ingewikkeld maken dat gebruikers bijna niet anders kunnen dan op de “cookies aanvaarden”-knop te klikken. Voor het sturen van gebruikers volgens deze zogenaamde ‘dark patterns’ onderscheidde NOYB de onderstaande technieken van nudgen:

Bron: noyb.eu

Dat NOYB de cookiebanners in strijd acht met de AVG, betekent niet dat de toezichthouders daar in alle gevallen hetzelfde over denken. Zeker wanneer het gaat om cookiebanners die opties om cookies te weigeren in een tweede laag verwerkt, of die gebruikers sturen via het kleurgebruik in de knoppen, is (nog) niet duidelijk of de Nederlandse toezichthouder dit in strijd acht met de wet. Feit is wel dat dit soort nudges in het maatschappelijk debat steeds meer aandacht krijgen.

In Nederland kunnen zowel de ACM als de AP iets over deze vermeende overtredingen zeggen. De ACM kan handhaven wanneer het gaat om het plaatsen van cookies zonder toestemming en misleiding/nudging in cookiebanners. De AP kan o.a. handhaven wanneer zij de toestemming niet in lijn met de AVG achten. Of er ook Nederlandse websites onder de 422 beklaagden zitten, is niet duidelijk.

Heb jij vragen over je cookiebanner? Neem dan contact op met onze juristen via legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
AVG |

TCF-update: plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd

Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het gevolg was een boete…
Lees meer
Cookies |

Compliant in een cookieless world: de 5 belangrijkste juridische ontwikkelingen

Het verdwijnen van third-party cookies houdt de gemoederen in de marketingsector al een tijd bezig. Ook is er een aantal juridische ontwikkelingen van invloed op het cookievraagstuk én je marketingstrategie…
Lees meer
Cookies |

At least half the marketing sector will not be taking steps in the coming year to prepare for a marketing world without cookies.

Although more stringent legislation and cookie policy from web browsers are increasingly restricting marketing activities, only half (55%) of the data-driven marketing sector is expecting to be taking action in…