Spring naar content

NOYB is de cookiebanners op het spoor gekomen door eigen ontwikkelde software. Deze herkent onrechtmatige cookiebanners en genereert automatisch klachten. De overtredingen gingen voornamelijk om het nudgen van websitebezoekers richting het accepteren van cookies. Zij vinden dat te veel cookiebanners het zo ingewikkeld maken dat gebruikers bijna niet anders kunnen dan op de “cookies aanvaarden”-knop te klikken. Voor het sturen van gebruikers volgens deze zogenaamde ‘dark patterns’ onderscheidde NOYB de onderstaande technieken van nudgen:

Bron: noyb.eu

Dat NOYB de cookiebanners in strijd acht met de AVG, betekent niet dat de toezichthouders daar in alle gevallen hetzelfde over denken. Zeker wanneer het gaat om cookiebanners die opties om cookies te weigeren in een tweede laag verwerkt, of die gebruikers sturen via het kleurgebruik in de knoppen, is (nog) niet duidelijk of de Nederlandse toezichthouder dit in strijd acht met de wet. Feit is wel dat dit soort nudges in het maatschappelijk debat steeds meer aandacht krijgen.

In Nederland kunnen zowel de ACM als de AP iets over deze vermeende overtredingen zeggen. De ACM kan handhaven wanneer het gaat om het plaatsen van cookies zonder toestemming en misleiding/nudging in cookiebanners. De AP kan o.a. handhaven wanneer zij de toestemming niet in lijn met de AVG achten. Of er ook Nederlandse websites onder de 422 beklaagden zitten, is niet duidelijk.

Heb jij vragen over je cookiebanner? Neem dan contact op met onze juristen via legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

Wel of geen verbod op Google Analytics? Een overzicht

2022 is voor de data-driven marketingsector op het gebied van wetgeving en handhaving een turbulent jaar. Vooral de besluiten van meerdere Europese toezichthouders ten aanzien van Google Analytics, de in…
Lees meer
AVG |

Vraagt Google om meer compliance? Zo verbeter jij je cookie-uitvraag

De afgelopen tijd heeft Google op grote schaal mails uitgestuurd naar organisaties over cookie-compliance, met name naar klanten die gebruikmaken van cookies voor personalisatie van advertenties. Google geeft aan dat…
Lees meer
Cookies |

Meten zonder third-party cookies: zo doe je dat

Data-driven marketing is op dit moment met een ongekende transformatie bezig. Tech-partijen nemen privacybevorderende maatregelen en strengere wetgeving ligt op de loer. Consumenten verwachten steeds meer qua privacy, maar ook…