Filters:
Sorteer op:

Lees meer
AI Act
AVG
Legal
Nudging
Artikel
|
AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?
Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich ook van bewust. In 2024 werd de AI Act aangenomen, sinds 2 februari 2025 is…

Lees meer
AVG
Cookies
Legal
Nudging
Members-only
Artikel
|
Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten
‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor de organisatie achter de website op een juiste manier relevante advertenties kan tonen aan deze…

Lees meer
AI Act
AVG
Data delen buiten EU
Digital Services & Markets Act
Artikel
|
Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen
2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om jou op de hoogte te houden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste juridische punten…

Lees meer
ePrivacy Verordening
Legal
Nudging
Artikel
|
CNIL beboet Orange met €50 miljoen: Wat ging er mis?
Op 14 november 2024 gaf de Franse gegevensbeschermingsautoriteit (CNIL) de Franse e-maildienst ORANGE een boete van 50 miljoen euro. Op 12 december heeft de CNIL websitebeheerders de opdracht gegeven om hun cookie-instellingen aan te passen. In dit artikel bespreken we wat er volgens de CNIL…

Lees meer
Legal
Nudging
Artikel
|
Vaststellen verkoopprijzen: waar let de ACM op?
Sinds 1 januari 2023 is het verboden om gebruik te maken van ‘schijnkortingen’. Toch constateert de ACM dat consumenten nog regelmatig op deze manier worden misleid. Dit soort misleiding wordt ook wel een ‘dark pattern’ genoemd. Naar verwachting zal de handhaving op dit onderwerp gaan…

Lees meer
Experimentation & Optimisation
Legal
Nudging
Artikel
|
ACM spreekt webshops aan op gebruik dark patterns
41 webshops zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangesproken op het gebruik van dark patterns op hun website. Het ging in dit geval om misleidende countdown timers. De webshops zetten naast een aanbieding een klokje dat aftelt met bijvoorbeeld ‘Over 2 uur verloopt…

Lees meer
Legal
Nudging
Artikel
|
De 5 belangrijkste regels over nudging van de ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft begin november een bijgewerkte versie van de Leidraad Bescherming online consument (Leidraad) gepubliceerd. In de Leidraad legt de ACM uit hoe de toezichthouder consumentenwetgeving toepast op online beïnvloeding van (koop)beslissingen door consumenten. Hierin zijn nieuwe regelgeving en actuele…

Lees meer
Legal
Nudging
Artikel
|
Template: Decision nudging framework in online marketing
Persuasion is something that has been with us throughout time. Nudging is the enticement of a consumer towards making a certain choice or purchase. As a rule, consumers are not aware they’re being persuaded, which can cause them to make choices they didn’t really want…

Lees meer
Legal
Nudging
Nieuws
|
ACM publiceert update leidraad Bescherming online consument
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week een bijgewerkte versie van de leidraad Bescherming online consument (Leidraad) gepubliceerd. De eerste versie van de Leidraad komt alweer uit 2020. In de Leidraad legt de ACM uit hoe de toezichthouder consumentenwetgeving toepast bij online beïnvloeding…

Lees meer
Legal
Nudging
Artikel
|
Template: Besliskader nudging in online marketing
Beïnvloeding is van alle tijden. Nudging is het verleiden van een consument om tot een keuze of koop over te gaan. Consumenten zijn zich er in de regel niet van bewust dat ze beïnvloed worden. Dit kan ervoor zorgen dat ze keuzes maken die ze…