Spring naar content

Countdowntimer verboden?

Is het gebruik van een countdowntimer dan verboden? Nee hoor, maar de aanbieding moet wel daadwerkelijk aflopen wanneer de timer is afgelopen. Eigenlijk is dit ook de hoofdregel bij andere berichten over beperkte beschikbaarheid: zorg dat het echt waar is. Verleiden mag, misleiden niet.

Een ander voorbeeld hiervan is de Reclame Code Commissie-zaak van Booking.com. Op de site werden meldingen als “nog maar 1 kamer beschikbaar” bij hotels geplaatst. Dit mocht niet, omdat er op een andere site nog wel kamers op die datum beschikbaar waren. Booking heeft dat opgelost door de aanpassing: “laatste 3 kamers beschikbaar op deze website”. Dit is wél een toegestane melding.

Wat betekent dit voor jou?

Dat deze vorm van druk zetten op de consument niet mag, werd al eerder duidelijk uit de ‘Leidraad Bescherming online consument’ van de ACM. Hierin staan nog allerlei andere vormen van nudging en dark patterns die niet zijn toegestaan. Denk aan vooraf ingevulde opties die ongunstig zijn voor de consument, het moeilijk maken van het opzeggen van een overeenkomst of het gebruik van nepreviews.

Grote kans dus dat de ACM het niet laat bij het toezicht op countdown timers. Kijk dus eens kritisch naar de inrichting van je eigen website. Slaat verleiding niet om in misleiding? Onze dossierpagina over nudging en dark patterns helpt je daarbij. Ook kun je natuurlijk altijd met vragen bij onze legal helpdesk terecht.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AI Act |

AI-driven marketing: wat kan en wat is verboden?

Het gebruik van AI in je marketingstrategie: anno 2025 kun je er niet meer omheen. Maar aan het gebruik van AI hangen risico’s en daar is de Europese wetgever zich…
Lees meer
AVG |

Standaard cookiebanner generators: waar moet je op letten

‘Alles accepteren’, ‘Alles weigeren’, ‘Alleen essentiële cookies’: wie een webpagina bezoekt, komt ongetwijfeld in aanraking met een cookiebanner. Cookiebanners zijn een manier om toestemming te regelen van de gebruiker, waardoor…
Lees meer
AI Act |

Legal en Marketing: Wat 2024 bracht en 2025 gaat brengen

2024 bracht volop juridische beweging in de wereld van marketing en privacy. Bij DDMA hebben we deze ontwikkelingen scherp gevolgd en ons legal team publiceerden maar liefst 34 artikelen om…