Spring naar content

NOYB is de cookiebanners op het spoor gekomen door eigen ontwikkelde software. Deze herkent onrechtmatige cookiebanners en genereert automatisch klachten. De overtredingen gingen voornamelijk om het nudgen van websitebezoekers richting het accepteren van cookies. Zij vinden dat te veel cookiebanners het zo ingewikkeld maken dat gebruikers bijna niet anders kunnen dan op de “cookies aanvaarden”-knop te klikken. Voor het sturen van gebruikers volgens deze zogenaamde ‘dark patterns’ onderscheidde NOYB de onderstaande technieken van nudgen:

Bron: noyb.eu

Dat NOYB de cookiebanners in strijd acht met de AVG, betekent niet dat de toezichthouders daar in alle gevallen hetzelfde over denken. Zeker wanneer het gaat om cookiebanners die opties om cookies te weigeren in een tweede laag verwerkt, of die gebruikers sturen via het kleurgebruik in de knoppen, is (nog) niet duidelijk of de Nederlandse toezichthouder dit in strijd acht met de wet. Feit is wel dat dit soort nudges in het maatschappelijk debat steeds meer aandacht krijgen.

In Nederland kunnen zowel de ACM als de AP iets over deze vermeende overtredingen zeggen. De ACM kan handhaven wanneer het gaat om het plaatsen van cookies zonder toestemming en misleiding/nudging in cookiebanners. De AP kan o.a. handhaven wanneer zij de toestemming niet in lijn met de AVG achten. Of er ook Nederlandse websites onder de 422 beklaagden zitten, is niet duidelijk.

Heb jij vragen over je cookiebanner? Neem dan contact op met onze juristen via legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Zaak Meta en Schrems: Openbare data is geen vrijbrief voor gepersonaliseerde advertenties

Gegevens die zijn gedeeld in een openbaar panelgesprek mogen niet zomaar door een social media-platform voor andere doeleinden gebruikt worden. Dit werd vorige maand duidelijk uit een zaak tussen Schrems…
Lees meer
Cookies |

The Challenges and Opportunities of data collection in today’s Digital Era

Being able to track and collect the data you want from your website is no longer a given. The digital landscape has changed so much, not only on a technical…
Lees meer
Cookies |

‘Cookieless World’: mogelijk niet zo cookieless?

Maandag 22 juli maakte het team van Chrome het besluit bekend om (voor nu) third-party cookies toch te behouden. Hiermee herroept Google zijn eerdere beslissing om deze cookies standaard uit…