Spring naar content

DDMA Whitepaper – The Brilliant Basics of Social Media Advertising

Download (3,31 MB)

Dit whitepaper begeleid je door de best practices—de Brilliant Basics—voor adverteren op de belangrijkste socialmediaplatformen. Door de aard en nuances van elk platform te begrijpen, kunnen marketeers effectieve campagnes creëren en uitvoeren, die boeiende content bieden en aanslaan bij gebruikers. Of het nu gaat om het benutten van de creatieve potentie van reels op Meta of het gebruikmaken van de interactieve functies van Snapchat, deze gids biedt de kennis die nodig is om door de voortdurend veranderende wereld van social media advertising te navigeren.

Brilliant Basics van Meta, Pinterest, Snapchat, Twitter, LinkedIn, TikTok en YouTube

De hoofdstukken in dit whitepaper verdiepen zich in de Brilliant Basics van elk specifiek platform en geven je een beter inzicht en overzicht van de advertentieformaten die je kunt gebruiken, inclusief creatieve aanbevelingen en technische specificaties die je nodig hebt om je campagnes succesvol op te zetten. De platforms die behandeld worden zijn: Meta (Instagram en Facebook), TikTok, Snapchat, Reddit, Pinterest, YouTube en LinkedIn. Met dit uitgebreide overzicht ben je in staat om aantrekkelijke campagnes te creëren die zijn afgestemd op de unieke dynamiek van elk socialmediaplatform.

Larissa van Haasteren, Head of Social bij iO en lid van de DDMA Commissie Social Media: Dit whitepaper bevat cruciale informatie in één overzicht, waarmee we een kennisgat vullen dat eerder nog bestond. Tot nu toe ontbrak namelijk een dergelijk overzicht. We hebben dit document gemaakt om praktische tools te bieden zodat adverteerders hun bureaus beter kunnen briefen en zo de kloof tussen deze twee partijen te overbruggen. Daarnaast bevat dit document persoonlijke tips en tricks van onze commissie om advertising-strategieën te verbeteren.

Sander Peterse

Brand Partnerships Manager bij TikTok

Jos Majoor

Team Lead Social Ads bij A Bigger Circle

Anouk Kramer

Senior Social Advertising consultant bij dentsu Benelux

Bianca Bergshoeff

Paid Social Specialist & Lead Social Advertising + Senior SEA bij Maatwerk Online

Cesar Swart

Campaign Performance Manager – D2B bij Philips

Joris Mulders

Global Paid Social Media Manager bij KLM

Dionne van Dijk

Head of Social Advertising bij Accenture Song (voorzitter)

Michael Lindhout

Media Lead bij VodafoneZiggo

Larissa van Haasteren

Head of Social bij IO

Bob Younge

Voormalig Contentspecialist | DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA Social Advertising Benchmark 2025: conversions are back, platform mix expands

The DDMA Social Advertising Benchmark 2025 shows that Dutch advertisers are increasingly focusing on conversions and a broader platform mix. Reddit continues to grow steadily, and TikTok gains market share…
Lees meer
DDMA |

DDMA Social Advertising Benchmark 2025: conversie maakt comeback, platformmix verbreed

De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 laat zien dat Nederlandse adverteerders steeds meer inzetten op conversie en een bredere platformmix. Reddit groeit gestaag door en TikTok wint marktaandeel ten koste…
Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…