Spring naar content

Kijkwijzer-icoontjes sinds vorig jaar ook voor YouTubers

Bijna iedereen kent de Kijkwijzer-icoontjes wel. Sinds jaar en dag zorgen de Kijkwijzer-icoontjes ervoor dat het voor iedereen duidelijk is vanaf welke leeftijd een film of serie geschikt is om te kijken. Daarnaast zijn er pictogrammen die de reden van het leeftijdsadvies aangeven. Zit de serie bijvoorbeeld vol geweld, seks of grof taalgebruik? Of bevat een film mensen die roken, alcohol drinken of drugs gebruiken?

Met de wijzigingen in de Mediawet vorig jaar moeten nu ook YouTubers hun content labelen met de Kijkwijzer-symbooltjes. Speciaal voor YouTubers heeft het NICAM, de organisatie achter Kijkwijzer, ‘Kijkwijzer Online’ ontwikkeld. Hiermee kunnen YouTubers zelf hun video’s classificeren. Voordat je dit kunt gaan doen, meld je je aan bij het NICAM, de organisatie achter Kijkwijzer, en volg je een training in het gebruik van de Kijkwijzer-tool.

Vanaf 1 januari 2023 geen icoontjes meer in de thumbmail

In eerste instantie vond het NICAM dat deze icoontjes in de thumbnail, in de eerste vijf seconden van de video én in de beschrijving getoond moesten worden. Na diverse geluiden uit de sector, is het NICAM hier toch op terug gekomen. Zij schrijven in een mail aan alle YouTubers: “Wij hebben inzichten opgedaan over de praktische kant van Kijkwijzer op YouTube. Daarom is het vertonen van de pictogrammen in de thumbnail vanaf 1 januari 2023 een aanbeveling en geen verplichting. Vertoning van de pictogrammen in de video en de classificatie als tekst in de beschrijving is wel verplicht.”

Goed nieuws dus voor de YouTubers. De thumbnail is voor veel YouTubers een belangrijke plek om de kijker naar een video te trekken, maar ook om je video door het algoritme van YouTube op te laten pikken. Het toevoegen van de icoontjes in de thumbnail zou potentieel negatieve impact kunnen hebben op het aantal views. Tegelijkertijd is een thumbnail een zeer kleine (zeker op mobile devices) afbeelding, waar vaak al veel in gebeurd. Hierbij kun je je ook afvragen of het überhaupt een duidelijke plek is om Kijkwijzer-icoontjes in te plaatsen. Kans dat deze wegvallen in de vaak al drukke achtergrond.

Gebruik nu in lijn met andere video-on-demand-platformen

Daarnaast zou deze verplichting afwijken van de regels voor andere video-on-demand-platformen zoals NPOstart, Netflix en Videoland. Hier staan de Kijkwijzeradviezen ook niet in de thumbnail, maar pas wanneer je doorklikt naar de pagina van een programma/film of in de eerste paar seconden van het programma.

YouTubers moeten dus nog steeds Kijkwijzer-icoontjes gebruiken in de eerste vijf seconden van de video én in de beschrijving., maar de thumbnail blijft voorlopig hoe ‘ie is.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Social Media |

DDMA publiceert nieuwe whitepaper over Social Measurement

Adverteren op social media is voor veel bedrijven inmiddels een must. De mogelijkheden zijn eindeloos en je kunt op creatief gebied de tofste dingen doen. Maar hoe meet je nu…
Lees meer
Legal |

Wat is de toekomst van gepersonaliseerd adverteren via Meta?

De wereld van social advertising is onderhevig aan een turbulente periode van verandering. De aanstaande beperkingen op third-party cookies, de opkomst van Europese wetgeving, zoals de Digital Services Act, en…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

DDMA Commissies Social Media, Digital Analytics en Data, Decisions & Engagement krijgen versterking

Nieuwe bloed binnen onze commissies. Anouk Kramer, social advertising director bij dentsu, Monique Hartvelt-Zwanenburg, omnichannel campaigning specialist bij Odido, en Lex Jacobs, business development bij Blend360, zijn ieder toegetreden tot…