Spring naar content

Achtergrond: wat is de DSA?

De DSA bestaat uit een set van regels die gaan over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van partijen in de online wereld. Het gaat dan met name om internetaanbieders, hostingbedrijven, online platformen, zoekmachines en marktplaatsen. De DSA geeft regels voor een breed palet aan onderwerpen. Zo moeten marktplaatsen informatie inwinnen over de handelaren die producten via hun platform verkopen. Verder moeten hosting- en platformdiensten illegale inhoud gaan bestrijden. Daarnaast biedt de DSA mogelijkheden om desinformatie en nepnieuws te bestrijden.

Vijf relevante regels over online reclame om rekening mee te houden

Ook  voor online advertenties gaat er veel veranderen. Deze veranderingen gaan met name gelden voor online platforms en ‘zeer grote online platforms’. Hieronder een opsomming van vijf relevante regels en ontwikkelingen ten aanzien van online advertenties om rekening mee te houden. Goed om te weten: een eerder voorstel voor een algeheel verbod op gerichte online advertenties heeft de finale tekst van de DSA niet gehaald.

  1. Verbod op gerichte advertenties voor kinderen: de DSA verbiedt online platforms het tonen van reclame op basis van profilering wanneer een online dienst zich er zeker bewust van is dat de afnemer van een dienst minderjarig is.
  2. Verbod op gerichte advertenties die zijn gebaseerd op de verwerking van bijzondere persoonsgegevens: op basis van de DSA is het voor online platforms niet toegestaan advertenties te tonen aan gebruikers wanneer de reclame is gepersonaliseerd op basis van bijzondere persoonsgegevens, zoals bedoeld in de AVG. Het gaat dan bijvoorbeeld om persoonsgegevens over iemands ras, godsdienst of gezondheid.
  3. Verbod op het gebruik van dark patterns: het is voor online platforms niet langer toegestaan ‘online interfaces’ zodanig te ontwerpen dat gebruikers daardoor worden misleid of gemanipuleerd.
  4. Regels over transparantie ten aanzien van online reclame: aanbieders van online platforms krijgen te maken met extra transparantieverplichtingen wanneer zij online advertenties tonen. Zo moet uit een register onder andere duidelijk blijken namens wie reclame wordt gemaakt en wie voor de reclame heeft betaald (als dit een andere partij is).
  5. Opstellen van gedragscodes: de DSA schrijft voor dat het opstellen van vrijwillige gedragscodes, onder andere over online reclame, moet worden vergemakkelijkt.

What’s next?

De Digital Services Act is op 16 november 2022 van kracht geworden. De meeste regels zijn echter pas vanaf 17 februari 2024 van toepassing. Dat betekent dat organisaties nog een tijdje hebben om zich op de regels voor te bereiden.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over de DSA? Stuur dan een e-mail naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

Advocaat en senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Digital Services & Markets Act |

Finale tekst van de Digital Services Act gepubliceerd: dit zijn de 5 belangrijkste punten

Op 16 november is de finale tekst van de Digital Services Act (DSA) goedgekeurd. De DSA is, samen met de Digital Markets Act (DMA), onderdeel van het Digital Services Act…
Lees meer
AVG |

Europees oordeel over gerechtvaardigd belang eindelijk in zicht?

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft tennisbond KNLTB onlangs een boete opgelegd. Aan die boete ligt een omstreden visie van de AP op commerciële belangen bij de verwerking van persoonsgegevens ten…
Lees meer
Digital Services & Markets Act |

Europees Parlement neemt Digital Services Act & Digital Markets Act aan

Het Europees Parlement heeft begin juli ingestemd met de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA). Dit gebeurde met een grote meerderheid: de Digital Services Act werd…