Spring naar content

1 op de 5 outbound telemarketing gesprekken leidt tot een sale

Stel, je wil als organisatie leads gaan benaderen. Of het nu is om iets te verkopen, iets aan te bieden of enkel om te informeren. Dan heb je de keuze uit verschillende marketingkanalen. E-mail is bijvoorbeeld een relatief makkelijk en goedkoop medium. Een bemand kanaal als telemarketing is daarentegen lastiger én duurder. Maar de keuze voor het in te zetten kanaal zou je niet op basis bepaal je niet alleen op kosten of eigen voorkeuren. Uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Dat outbound telemarketing vaak als laatste middel wordt overwogen vanwege kosten of het sentiment dat er omheen hangt is dus onterecht. Het is namelijk zeer succesvol, kijkend naar de conversie-resultaten. Waar een e-mail of DM een conversie van max. een paar procent laat zien, laat de DDMA Telemarketing Benchmark al drie jaar op rij zien dat over alle sectoren en type campagnes heen een conversie van gemiddeld 17% wordt behaald. Dat percentage is nog hoger bij specifieke selecties.

Rogier Etman, Sr. Channelmanager Outbound Telemarketing bij KPN: “De benchmarkcijfers vormen een goed argument om intern de discussie aan te gaan over de inzet van telemarketing”

“Als channelmanager Telemarketing binnen KPN voer ik geregeld discussies over de inzet van telemarketing met marketeers en productmanagers. Ik kan mijn standpunten dan wel goed onderbouwen met onze eigen resultaten uit het verleden, maar dat is niet altijd voldoende. De vooroordelen blijven hardnekkig.”

“Met de inzichten uit de eerste DDMA Telemarketing Benchmark lijken hardleerse collega’s veel makkelijker over te halen om in ieder geval telemarketing mee te overwegen als marketingkanaal. De Benchmark helpt mij bij de interne discussies om het kanaal Telemarketing goed op te kaart te zetten binnen mijn eigen organisatie.”

De benchmark biedt een graadmeter tegenover het gemiddelde binnen de sector

“Daarnaast helpt de DDMA Telemarketing Benchmark mij ook om gerealiseerde resultaten in perspectief te zien. Ik kan nu onze eigen resultaten plaatsen naast een branche-gemiddelde. En dat heeft er al toe geleid dat we een aantal campagnes die volgens ons altijd goed draaiden nu onder handen nemen, omdat er méér resultaat in zou moeten kunnen zitten. Hierdoor weet je dat je bepaalde knelpunten kunt identificeren en aanpakken, wat leidt tot betere campagnes met meer resultaat. En dat gaat de goede kant op!”

Oproep: contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

Voor iedere telemarketingprofessional is de DDMA Telemarketing Benchmark een goed hulpmiddel. En dat brengt ons op het volgende: voor de aankomende editie van de Benchmark zijn we op zoek naar meer contactcenters die zich willen aansluiten. En omdat je als opdrachtgever zoveel aan de Benchmark kan hebben is het misschien interessant deze voordelen voor te leggen aan de contactcenters waarmee je samenwerkt. Want hoe meer partners, hoe completer, relevanter en diepgaander de inzichten uit de benchmark. Zo tillen we samen de telemarketingsector naar een hoger niveau.

Hieronder vind je de voordelen voor opdrachtgevers nog eens samengevat op een rij:

  1. Onderdeel voor de promotie van het telemarketing-kanaal​
  2. Argument om telemarketing een prominente plek te geven binnen de omnichannel-strategie van je organisatie
  3. Graadmeter om je eigen resultaten te vergelijken met de rest van de markt op basis van alle relevante metrics, zoals conversie, bereik, RVB

Contactcenters genieten overigens óók voordelen bij deelname aan de benchmark. Bekijk ze hier.

Wat houdt deelname voor contactcenters in?

Als partner van de DDMA Telemarketing Benchmark levert een contactcenter gespecificeerde campagnedata aan, waar we uiteraard vertrouwelijk mee omgaan. Je levert de data geanonimiseerd aan bij DDMA, die alle datasets verzamelt en verwerkt als onafhankelijke partij. Deelnemende partijen hebben dus geen toegang tot elkaars dataset. Het dashboard is exclusief toegankelijk voor DDMA-leden en de partners die hebben bijgedragen aan de Benchmark.

Door mee te doen aan dit onafhankelijke initiatief lever je een bijdrage aan het verder professionaliseren van de branche én het verder ontwikkelen van je eigen dienstverlening. Ook word je als partner genoemd in het dashboard zelf, het persbericht en verschillende andere publicaties.

Deelnemende contactcenters aan de eerdere edities van de DDMA Telemarketing Benchmark waren: 2Contact, Concentrix (was Webhelp), Consumind, Custom Connect, Customer Care Center, Ditmeijers’, Fonky, Improvers, Kalff, KISS marketing, Quality Contacts, Roscom, SalesQ, Soleo en Wengage.

Ben je geïnteresseerd om deel te nemen? Neem dan contact op met onze market insights specialist Nanda Appelman via nandaappelman@ddma.nl.

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Rogier Etman

Sr. Channelmanager Outbound Telemarketing bij KPN

Ook interessant

Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark: 3 redenen om deel te nemen als contactcenter

Na drie succesvolle edities starten DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing binnenkort met de opzet van de DDMA Telemarketing Benchmark 2025. Hiermee brengen we de telemarketingsector in Nederland in kaart.…
Lees meer
Telemarketing |

DDMA Telemarketing Benchmark: wat heb je eraan als opdrachtgever?

Na drie succesvolle edities starten DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing binnenkort met de opzet van de DDMA Telemarketing Benchmark 2025. Hiermee brengen we de telemarketingsector in Nederland in kaart.…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?