Spring naar content

De benchmarkcijfers vormen een goede basis voor gesprekken met beleidsmakers en toezichthouders

De DDMA Telemarketing Benchmark vormt in de eerste plaats een goede basis voor gesprekken vanuit DDMA met beleidsmakers en toezichthouders. Een belangrijke factor van opdrachtgevers van telemarketing omdat je zo invloed kunt uitoefenen op wet- en regelgeving rondom je eigen bedrijfspraktijk. Hoe meer contactcenters deelnemen aan de Benchmark – en we daarmee representatieve marktdekking hebben – hoe beter beslagen we ten ijs kunnen komen als er wordt gesproken over het invoeren van strengere regel- en wetgeving. Wetgevers en toezichthouders verwachten namelijk dat we inzicht kunnen bieden in de markt en aan die wens kunnen we goed voldoen door middel van de Benchmark.

Vergelijk je campagnes met de rest van de markt via het interactieve dashboard

Met de DDMA Telemarketing Benchmark kun je via een interactief dashboard je outbound telemarketingcampagnes vergelijken met algemene en gespecificeerde resultaten vanuit de markt. In het dashboard kan data onder meer gefilterd worden op branche, type campagne en campagne-omvang. Als telemarketingprofessional krijg je hiermee inzicht in wat je kunt verbeteren aan je eigen campagnes en in hoe anderen werken om de beste resultaten, een goed bereik en hoge kwaliteit te waarborgen. Zo kun je onder meer kijken naar bereik, kwaliteit en respons:

  1. Bereik

In de DDMA Telemarketing Benchmark is bijvoorbeeld bereik uitgewerkt door te kijken naar verschillende factoren die hier invloed op hebben. Zijn meer belpogingen bijvoorbeeld noodzakelijk om een hoger bereik te genereren? Heeft het type nummer waarmee je uitbelt invloed? En wat voor interval kun je het beste hanteren?

Figuur 1: Totaal
Figuur 2: Selectie

Op het eerste gezicht zit er op totaalniveau (zie figuur 1) op de getoonde resultaten van bereik weinig verschil in het aantal gedane belpogingen en de invloed op het bereik. Maar als je kijkt naar type branche, campagnegrootte of een andere selectie (zie figuur 2) dan zijn de verschillen significant.

Omdat in de Benchmark alleen resultaten van campagnes met minimaal 1000 records zijn opgenomen, zijn de resultaten goed uitgemiddeld en kunnen er significante verschillen worden aangetoond. Daarmee biedt de Benchmark opdrachtnemers inzicht in vragen als wat gangbaar is voor het type campagne waar je mee werkt maar ook hoe dit in andere branches zit. Schakelen hiertussen is makkelijk en je hebt direct het volledige beeld.

  1. Kwaliteit en respons

Naast bereik kun je in de DDMA Telemarketing Benchmark ook kijken naar kwaliteit en respons van campagnes. Onder kwaliteit geeft de Benchmark onder meer inzicht in de uitval van records: is dit omdat de maximale belpogingen gedaan zijn of was het binnen de campagnegrenzen niet mogelijk om maximaal te bellen? Daarnaast is het binnen de telemarketingsector verplicht om (potentiële) klanten te wijzen op hun Recht van Bezwaar (RvB). De Benchmark geeft mooie inzicht in wat je qua respons kan verwachten.

Benchmark optimaliseert middeleninzet

Met de DDMA Telemarketing Benchmark is er een nieuwe tool bijgekomen die helpt bij de huidige uitdagingen van contactcenters, zoals krapte op de arbeidsmarkt. Met de inzichten van de benchmark kunnen middelen beter worden verdeeld en juist daar ingezet worden waar ze het beste tot hun recht komen. Zeker nu veel projecten steeds meer richting omnichannel klantbenadering gaan, is het van groot belang om de inzet zo optimaal mogelijk over de verschillende kanalen te verdelen.

Oproep: contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

Deelnemende contactcenters aan de eerdere edities van de DDMA Telemarketing Benchmark waren: 2Contact, Concentrix (voorheen Webhelp), Consumind, Custom Connect, Customer Care Center, Ditmeijers’, Fonky, Improvers, Kalff, KISS marketing, Quality Contacts, Roscom, SalesQ, Soleo en Wengage (voorheen Calll-it). Met de update naar de 2025-versie willen we dit verder uitbreiden. Hoe meer data we toevoegen, hoe completer, relevanter en diepgaander de inzichten uit de Benchmark worden.

Wat houdt deelname in

Als partner van de DDMA Telemarketing Benchmark lever je gespecificeerde campagnedata aan, waar we uiteraard vertrouwelijk mee omgaan. Je levert de data geanonimiseerd aan bij DDMA, die alle datasets verzamelt en verwerkt als onafhankelijke partij. Deelnemende partijen hebben dus geen toegang tot elkaars dataset. Het dashboard is exclusief toegankelijk voor DDMA-leden en de partners die hebben bijgedragen aan de Benchmark.

Door mee te doen aan dit onafhankelijke initiatief lever je een bijdrage aan het verder professionaliseren van de branche én het verder ontwikkelen van je eigen dienstverlening. Ook word je als partner genoemd in het dashboard zelf, het persbericht en verschillende andere publicaties.

Ben je geïnteresseerd om deel te nemen? Neem dan contact op met onze market insights specialist Nanda Appelman via nandaappelman@ddma.nl.

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Mahmoud Bouga

Sr Manager Delivery bij Concentrix

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…
Lees meer
Telemarketing |

Elite-sessie Telemarketing: Samen richting naleving van de herziene in de gehele sector

Op 10 april kwam een select gezelschap van professionals uit de telemarketingsector bijeen voor een nieuwe editie van DDMA Elite – Telemarketing. Aan tafel: vertegenwoordigers van merken, corporates en adverteerders…
Lees meer
DDMA |

Oproep: Contactcenters gezocht voor vierde editie DDMA Telemarketing Benchmark

DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing starten met de vierde editie van de DDMA Telemarketing Benchmark. Om een zo compleet mogelijk overzicht te creëren van de telemarketingsector zijn we op…