Spring naar content

Adviesrapport DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Infographic DDMA Fieldmarketing Monitor 2022

Download (99 KB)

61% van de Nederlanders die in de voorgaande zes maanden is benaderd, is één of meerdere keren ingegaan op een aanbod van een goed doel naar aanleiding van fieldmarketing. Voor commerciële organisaties ligt dit percentage op 45%. Dit percentage neemt toe met 20 tot 30% als we specifiek kijken naar de mensen die openstaan om aangesproken te worden door werver – de ‘acceptors.’ 63% van hen is ingegaan op een aanbod van een commerciële organisatie en 76% van een goed doel. De relevantie van het aanbod is voor consumenten de belangrijkste reden om op een aanbod in te gaan.

Andere belangrijke inzichten van de DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 zijn:

  • Frequentie van fieldmarketing is goed
    Het merendeel van de groep acceptors vindt de frequentie van fieldmarketing precies goed: 51% ten behoeve van een commerciële organisatie en 63% door een goed doel. 5% vindt de frequentie te laag
  • Bekend maakt bemind
    Als consumenten bekend zijn met verschillende aspecten van fieldmarketing, zijn zij ook eerder voorstander van het kanaal, laat de DDMA Fieldmarketing Monitor zien. Bovendien gaan zij vaker in op een aanbod.
  • Relevant aanbod belangrijkste voor consumenten
    Een goed, relevant aanbod is voor consumenten in het geval van een commerciële organisatie de belangrijkste reden om op het aanbod in te gaan (41%). Voor goede doelen geldt hetzelfde: ‘feeling’ met het doel (38%), belang (24%) en actualiteit van het onderwerp (22%) zijn redenen om het goede doel te willen steunen. Dit laat zien dat het aanbieden van het juiste aanbod aan de juiste persoon essentieel is.
  • Meer begrip voor fieldmarketing voor goede doelen
    63% van de Nederlandse consumenten weet dat fieldmarketing een effectief middel is om donateurs of klanten te werven. Over het algemeen heeft de consument meer begrip en acceptatie voor de inzet van fieldmarketing ten behoeve van goede doelen dan voor commerciële organisaties. Bij commerciële organisaties is het daarom van nog groter belang om met een relevant aanbod te komen.
  • Transparantie zorgt voor positieve(re) gesprekservaring
    Duidelijkheid, correctheid en juistheid van informatie zorgen – naast de toon van het gesprek – voor een positieve(re) ervaring. Transparantie is dus onmisbaar.

Adviesrapport met aanbevelingen voor de fieldmarketingsector

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft de inzichten uit de DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 verwerkt in een adviesrapport, exclusief voor DDMA-leden. Met concrete, praktisch toepasbare aanbevelingen helpt de commissie bureaus en opdrachtgevers met het verbeteren van de eigen dienstverlening én het borgen van een toekomstbestendige fieldmarketingsector voor consument, bureau en opdrachtgever. De adviezen richten zich onder meer op betere inzet van data om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste personen over te brengen. Ook wordt ingegaan op het creëren van een betere gesprekservaring en het meten van compliance en kwaliteit.

Diana Janssen

Diana Janssen, directeur van branchevereniging DDMA: “Ik ben blij met dit onafhankelijke consumentenonderzoek. Met de inzichten weten we nu nog beter hoe de Nederlandse consument fieldmarketing ervaart. Werving op straat, aan de deur of op locatie is belangrijk voor de groei van veel organisaties, maar komt niet altijd even positief in het nieuws. Deze resultaten laten een andere kant zien. Een meerderheid van de Nederlanders staat open voor een aanbod en gaat ook wel eens op een aanbod in. Daarnaast maken de inzichten duidelijk welke prioriteiten de fieldmarketingsector moet stellen om de ervaring van de consument te verbeteren. Daar gaat onze DDMA Commissie Fieldmarketing dieper op in, met het adviesrapport en andere kennisactiviteiten.”

Onderzoeksmethode

De DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 is uitgevoerd door branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Fieldmarketing, in samenwerking met onderzoeksbureau Zest Marketing. Aan de 1.542 respondenten (representatief voor de Nederlandse bevolking 18+ jaar), die tussen 25 mei en 4 juni 2022 zijn ondervraagd, is eerst de vraag gesteld of zij in de afgelopen 6 maanden in contact zijn geweest met fieldmarketing (aangesproken op straat, aan de deur of op locatie). De cijfers in dit onderzoek gaan alleen over de mensen die deze vraag met ‘ja’ hebben beantwoord: 1.267 respondenten zijn door een goed doel aangesproken en 575 mensen door een commerciële organisatie.

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Fieldmarketing |

Herziene Code Fieldmarketing in werking getreden

Na goedkeuring door Stichting Reclame Code is de vernieuwde Code Fieldmarketing per 1 augustus 2023 in werking getreden. De aanpassingen in de zelfregulering zijn per direct van kracht voor alle…