Spring naar content

DDMA DDMO 2024 Infographic

Download (51,97 KB)

Databeschikbaarheid en datakwaliteit blijvende uitdaging

Het DDMO 2024 laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit van data voor veel organisaties in de marketingsector nog steeds één van de grootste uitdagingen is om datagedreven te werken. Bij nog altijd 33% van de organisaties zijn data en insights slechts beperkt of niet beschikbaar. In de afgelopen 3 jaar is hier geen ontwikkeling zichtbaar geweest, ondanks de blijvende aandacht op data en doorontwikkelingen blijven data en insights nog vaak onbenut binnen de marketingsector in Nederland. Bovendien worden datatools en platformen nog niet veelvuldig gebruikt en heeft 24% van de sectorvertegenwoordiging datakwaliteit in de top 3 grootste uitdagingen benoemd. Dit is eveneens in lijn met voorgaande jaren.

AI wordt nog niet breed toegepast in de marketsector

Ondanks dat iedereen het erover lijkt te hebben, wordt AI nog niet breed toegepast binnen de marketingsector. 1 op de 4 organisaties past regelmatig AI toe op met name laagdrempelige gebieden zoals contentcreatie (25%) en digitale marketing (27%). Bij deze toepassingen wordt vooral gebruik gemaakt van expertise en gebruiksvriendelijke tooling van buiten de eigen organisatie. Wanneer men meer bekend is met de (on)mogelijkheden van AI, vormen beschikbaarheid en datakwaliteit de grootste belemmeringen om gebruik te maken van complexere AI-toepassingen binnen de eigen organisaties.

Soft skills belangrijk in de datagedreven marketingsector

Voor de toekomst van het marketingvak blijft aandacht hebben voor medewerkers het belangrijkste thema. Niet alleen de (door)ontwikkeling van vaardigheden (72%), maar ook aandacht voor persoonlijke eigenschappen van medewerkers (67%). Het vinden (26%) en behouden (19%) van de juiste medewerkers blijft een aandachtspunt. Door de krappe arbeidsmarkt en snelle technologische ontwikkelingen worden soft skills, waaronder communicatievaardigheden (40%) en teamwork (32%), relevanter gevonden dan hard skills, welke aan te leren dan wel extern te beleggen zijn.

Onderzoeksverantwoording 

Het DDMA Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, onder 520 Nederlanders die werkzaam zijn binnen de marketingsector, die positief hebben geantwoord op de vraag of zij grotendeels marketing gerelateerde werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast hebben 88 respondenten uit de achterban van DDMA deelgenomen. De genoemde resultaten zijn alleen op de onderzoeksdoelgroep (n=520) gebaseerd, behalve wanneer dit expliciet staat aangegeven. 

Over het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2024

Het DDMO is een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA is samenwerking met de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement (DDE). Het jaarlijkse onderzoek brengt in kaart hoe de marketingsector in Nederland data verwerkt en gebruikmaakt van (klant) data, met als doel inzicht en advies te geven in hoe datagedreven de marketingsector is en waar kansen en uitdagingen liggen.

In een samenvattend artikel en drie deep dive artikelen zijn de belangrijkste inzichten van het DDMO 2024 verder uitgewerkt. De drie deep dive artikelen gaan in op (1) de beschikbaarheid, kwaliteit en toepassing van de data, (2) het belang van soft skills binnen datagedreven marketing en (3) de huidige toepassing en uitdagingen van AI binnen de marketingsector. Deze artikelen worden komende maand gepubliceerd op www.ddma.nl.

Heb je vragen of opmerkingen over dit onderzoek? Stuur dan een e-mail naar info@ddma.nl.

Ronnie van Nieuwenhoven

Strategy Manager bij ING

Lydia de Haan

Directeur Data & Analytics bij Air Miles (Loyalty Management Netherlands)

Mark van der Vlies

Head of BI & Analytics bij de Private Bank van ABN AMRO

Monique Zwanenburg

Personalisatie marketeer bij Achmea

Nanda Appelman

Market Insights Specialist

Ook interessant

Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

The Journey to the Golden Record: All Roads Lead to Data-Driven Decision Making

Creating a truly customer-centric marketing strategy hinges on understanding customers deeply enough to meet their needs proactively. This level of understanding requires a comprehensive, accurate, and unified view of each…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Data-Driven Marketing Study 2024: AI application exposes fundamental problem, data quality remains a major challenge

Despite all the technological developments, staff/workers and the organizational and learning capacity of organizations remain the greatest challenges for data-driven working. This was revealed by the 2024 (DDMO) Data-Driven Marketing…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

Data-Driven Marketing Onderzoek 2024: AI-toepassing legt fundamenteel probleem bloot, datakwaliteit nog steeds een grote uitdaging

Ondanks alle technologische ontwikkelingen, vormen de mensen en het organiserend en lerend vermogen van organisaties vooralsnog de grootste uitdagingen bij datagedreven werken. Dat laat het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2024…