Spring naar content

Het Commissariaat analyseerde meerdere video’s van 50 influencers. Uit deze analyse concludeert de toezichthouder dat influencers onvoldoende duidelijk maken dat het in een video om commerciële beïnvloeding gaat. Het is van belang te vermelden dat in deze analyse geen duidelijk onderscheid is gemaakt tussen vermeende en vastgestelde overtredingen. Er is bijvoorbeeld geen nader onderzoek gedaan naar de vraag of er daadwerkelijk een adverteerder achter de uiting zat, of dat een influencer gewoon blij was met een zelf gekocht product. De cijfers maken wel duidelijk dat voor veel influencers nog niet alle regels even duidelijk zijn. Zo heeft de helft van de 200 bij het Commissariaat geregistreerde influencers zich nog niet gemeld bij het NICAM en de Stichting Reclame Code (SRC).

DDMA blij met oproep Commissariaat

DDMA is daarom blij dat het Commissariaat nu een oproep doet aan influencers om aan de slag te gaan met de regels voor transparante reclame. Ook is het goed dat de toezichthouder onderzoek naar dit voor haar nieuwe speelveld, voordat ze overgaat tot handhaving. Het is gebruikelijk dat toezichthouders organisaties de tijd geven om zich aan te passen aan nieuwe wetgeving. In een reactie aan de NOS zegt het Commissariaat in deze fase nog liever geen boetes uit te delen, maar de voorkeur geeft aan gesprekken met influencers.

Initiatieven vanuit de sector voor meer bewustwording

De influencermarketingsector zet zelf ook stappen om de bewustwording voor de regels te vergroten. Zo lanceerde DDMA vorig jaar voorlichtingswebsite influencerregels.com en startte de Stichting Reclame Code een bewustwordingscampagne voor het gebruik van #ad. Ook voert DDMA regelmatig gesprekken met het Commissariaat voor de Media en partijen als het NICAM (verantwoordelijk voor Kijkwijzer) over de invulling van sommige reclameregels uit de Mediawet. De Mediawet is oorspronkelijk opgesteld voor traditionele media, waardoor deze regels niet altijd goed toepasbaar zijn op sociale media en influencermarketing.

Over de Mediawet
De Mediawet is sinds juli vorig jaar van kracht en van toepassing op influencers met meer dan 500.000 volgers op Instagram, TikTok of YouTube. Deze influencers vallen daarmee onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media en moeten voldoen aan extra reclameregels. Voorheen waren er wel al reclameregels vanuit de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing, waarin staat dat influencers transparant moeten zijn over hun commerciële samenwerkingen. Grote verschil is dat op basis van de Mediawet boetes kunnen worden opgelegd door het Commissariaat voor de Media.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Influencerregels.com publiceert vernieuwde e-learning: influencers moeten zich opnieuw certificeren om in het register te blijven

Om transparantie binnen influencer marketing verder te versterken, lanceert Influencerregels.com, een initiatief van DDMA, SRC en bvA, een vernieuwde, actuele versie van hun certificering Certified by influencerregels.com. Deze update, die…
Lees meer
Influencermarketing |

Beleidswijziging brengt mogelijk meer influencers onder toezicht

Met een voorgestelde beleidswijziging is het Commissariaat voor de Media van plan om meer video-uploaders actief te controleren. Het Commissariaat heeft namelijk een consultatie geopend voor een aangepaste beleidsregel. De…
Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…