Spring naar content

Bij de ingang van de nieuwe Mediawet op 1 november 2020 was al duidelijk dat er aanvullende regels zouden volgen voor ‘grote’ influencers. Inmiddels is bekend dat het Commissariaat voor de Media hiermee influencers met meer dan 500.000 volgers bedoelt, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s. Zij krijgen vanaf nu te maken met dezelfde reclameregels als op televisie en moeten zich inschrijven bij het Commissariaat. 

Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing met bijbehorende verschillende vermeldingen. Voor sponsoring en productplaatsing geldt daarnaast dat een product geen overmatige aandacht meer mag krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan. Het gebruik van de hashtags #partner of #collab verdwijnt helemaal. Bij overtreding van deze regels kunnen influencers met meer dan 500.000 volgers een boete krijgen. Vanaf 1 juli 2022 treden de regels van het Commissariaat in werking. Vanaf dat moment kunnen zij gaan handhaven.  

Voorlichtingswebsite met overzicht van alle regels 

Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd. Hierin worden naast regels uit de Mediawet ook de verplichtingen uit consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing meegenomen. De website is door DDMA met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code ontwikkeld en wordt doorlopend geüpdatet met nieuwe voorbeelden en ontwikkelingen.  

Influencers en adverteerders omarmen regels 

Influencers, bureaus en adverteerders zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is over de impact van de Mediawet op betaalde samenwerkingen. Ze zien de regels als een volgende stap in de professionalisering van de sector. Joost Bouhof, bekend van onder meer het populaire YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen en lid van de Commissie Influencer Marketing van branchevereniging DDMA: “Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen. Ik ben blij dat we hier vanuit de DDMA Commissie Influencer Marketing aan hebben kunnen bijdragen. De regels passen nu goed bij het huidige influencerlandschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.” 

Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, sluit zich daarbij aan: “Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”  

DDMA organiseert op 31 mei samen met bvA een Industry Meetup over de nieuwe influencerregels, met sprekers van onder meer het Commissariaat voor de Media. 

Lieke Wesselius

Programmamanager

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Eerste influencerboete voor overtreding reclameregels

Het Commissariaat voor de Media heeft voor het eerst een boete opgelegd aan een influencer voor overtreding van de Mediawet. De influencer maakte namelijk niet duidelijk (genoeg) dat er reclame…
Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Influencer Marketing (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam binnen influencermarketing en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in Nederland? Dan is de DDMA…
Lees meer
Influencermarketing |

De kracht van gecertificeerde influencers: Influencer marketing bij Coca-Cola

Eind april lanceerden DDMA, Stichting Reclame Code en Bond van Adverteerders het initiatief ‘Certified by influencerregels.com’. Hét sectorinitiatief, dat bestaat uit een e-learning en een register, dat influencers helpt wegwijs…