Spring naar content
Laden Evenementen

Wat betekenen deze regels voor online creators (influencers) en hun bureaus en wat is de invloed hiervan op adverteerders die samenwerkingen met influencers hebben? Tijdens de meetup geven experts antwoord op deze vragen en gaan ze in op hoe de regels in verhouding staan met de Reclamecode. Door de enorme hoeveelheid verschillende regels, onder meer per type reclame en kanaal, is het vandaag de dag knap lastig om overzicht te houden over welke regels precies gelden voor een specifieke situatie. Dat geldt voor zowel adverteerders en influencers als hun vertegenwoordigers lastig om overzicht te houden over welke regels er precies voor hen gelden in specifieke situaties. Daar komt bij dat influencers uiteraard transparant moeten zijn over hun betaalde samenwerkingen.

Programma en sprekers

Op dinsdag 31 mei van 10 – 11:30 uur zullen de volgende sprekers tijdens een livestream aan het woord komen:

  • Fenneke Holst, Senior Beleidsadviseur, projectleider invoering toezicht video uploaders bij Commissariaat voor de Media
    Bescherming van het publiek voor content uit social media-video’s
    Door technische ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren nieuwe mediadiensten ontstaan en zijn de kijkgewoonten van met name de jongeren aanzienlijk veranderd. Door gebruikers gegeneerde video’s op social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. De risico’s voor de gebruikers van deze video’s zijn vergelijkbaar met de risico’s die gelden voor het lineaire media-aanbod. Daarom heeft de wetgever besloten om de makers van de video’s, zogenoemde video uploaders, op social media te reguleren onder de Mediawet. Dit betekent dat zij onder toezicht komen van het Commissariaat voor de Media. In deze presentatie vertelt het Commissariaat wat het belang is van de regels en hoe het Commissariaat deze nieuwe doelgroep gaat reguleren. Vervolgens wordt ingegaan op wat dit betekent voor de video uploaders.
  • Naomi van der Louw, legal counsel bij DDMA
    Naomi gaat in op de juridische complexiteit van alle regels. Ook als de regels van het Commissariaat voor de Media niet voor jou van toepassing zijn, dan heb je nog steeds andere regels waar je je aan dient te houden. Denk aan de Reclame Code, platformregels of regels vanuit brancheverenigingen.
  • A.S. Watson (Kruidvat)
    Adverteerders hebben te maken met een zogenoemde zorgplicht. A.S. Watson vertelt over de inspanning van Kruidvat om hieraan te voldoen.
  • Joost Bouhof, content creator en lid van de commissie Influencer Marketing
    Joost gaat in op verschillende praktijkvoorbeelden waarbij hij toelicht wat je in bepaalde situaties kan doen. Daarnaast geeft hij toelichting op de nieuwe website voor influencers, een platform dat het leven van influencers een stuk makkelijk maakt.

De sessie wordt gemodereerd door Martijn de Kemp en na afloop is er ruimte voor vragen. In het vragenpanel zal ook de SRC en ACM aansluiten.

Fenneke Holst

Senior Beleidsadviseur, projectleider invoering toezicht video uploaders bij Commissariaat voor de Media

Naomi van der Louw

Legal counsel

Joost Bouhof

Content Creator, Social Media Influencer & Influencer Marketing Specialist

Joost is social influencer en content creator op YouTube en Twitch in gamingen lifestyle; hij bereikt met zijn social media kanalen meer dan 600.000 mensen. Daarnaast is hij co-founder van Fanflock, een marketingagency gericht op het bereiken van Gen-Y en -Z. Sinds 2020 is hij lid van de commissie Influencer Marketing bij DDMA.

Martijn de Kemp

CEO Storyboard (voorzitter)

Maurice van Susante

Manager Social Media, Influencer Marketing and Content Kruidvat & Trekpleister bij A.S. Watson Group

Praktische informatie

31 mei @ 10:00 11:30

Online (livestream)

Gratis voor DDMA-leden en DDMA niet-leden

Deel dit evenement

Aanmelden evenement

Lid van DDMA?*
Lid van BvA?*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.