Spring naar content

Wat eist de Belgische toezichthouder precies?

De waarschuwing kwam van de toezichthouder Economische Inspectie. Zij geven aan dat als je als influencer niet je ondernemingsnummer, adres en e-mail op je social media-account vermeldt, je risico loopt om een boete te krijgen. Het huren van een postbus is hiervoor geen alternatief. Het adres moet gelijk zijn aan het adres in het Belgische Kamer van Koophandel-register en waar je als influencer ook effectief je activiteiten uitoefent.

Situatie in Nederland: geen adresvermelding

Eerder kondigde het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse mediatoezichthouder, ook al aan dat een influencer hun vestigingsplaats moest vermelden. Na gesprekken met DDMA en meerdere influencers heeft het Commissariaat deze regel aangepast. Vermelding van de accountnaam en het bieden van een contactmogelijkheid is nu voldoende.

Opvallend is hier dat de waarschuwing niet vanuit de Belgische mediatoezichthouder kwam, maar van de Economische Inspectie. Dit orgaan houdt in België toezicht op onder meer de oneerlijke handelspraktijken, vergelijkbaar met wat de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland doet. Zij houden naast het Commissariaat voor de Media toezicht op de economische activiteiten van influencers. In theorie zou de ACM dus gelijke vereisten kunnen stellen als in België. Tot op heden hebben zij dat niet gedaan.

Hoop op verbetering

Inmiddels heeft de Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming aangegeven rond de tafel te willen met influencers. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. Hopelijk staat ook de Belgische toezichthouder open voor een aangepaste interpretatie van de wet.

Heb je vragen over de regels rondom influencer marketing? Mail dan naar info@influencerregels.com.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, McDonald’s, Nestlé, Vrumona en VTech gaan uitsluitend werken met gecertificeerde influencers

Om transparantie binnen influencer marketing te vergroten, en problemen zoals sluikreclame tegen te gaan, lanceerden brancheverenigingen DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code op 22 april een certificaat en openbaar…
Lees meer
DDMA |

Certified by influencerregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector

Influencer marketing is inmiddels een volwassen en volwaardig kanaal binnen de reclamewereld. Maar naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook uitdagingen met zich…
Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…