Spring naar content

Wat eist de Belgische toezichthouder precies?

De waarschuwing kwam van de toezichthouder Economische Inspectie. Zij geven aan dat als je als influencer niet je ondernemingsnummer, adres en e-mail op je social media-account vermeldt, je risico loopt om een boete te krijgen. Het huren van een postbus is hiervoor geen alternatief. Het adres moet gelijk zijn aan het adres in het Belgische Kamer van Koophandel-register en waar je als influencer ook effectief je activiteiten uitoefent.

Situatie in Nederland: geen adresvermelding

Eerder kondigde het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse mediatoezichthouder, ook al aan dat een influencer hun vestigingsplaats moest vermelden. Na gesprekken met DDMA en meerdere influencers heeft het Commissariaat deze regel aangepast. Vermelding van de accountnaam en het bieden van een contactmogelijkheid is nu voldoende.

Opvallend is hier dat de waarschuwing niet vanuit de Belgische mediatoezichthouder kwam, maar van de Economische Inspectie. Dit orgaan houdt in België toezicht op onder meer de oneerlijke handelspraktijken, vergelijkbaar met wat de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland doet. Zij houden naast het Commissariaat voor de Media toezicht op de economische activiteiten van influencers. In theorie zou de ACM dus gelijke vereisten kunnen stellen als in België. Tot op heden hebben zij dat niet gedaan.

Hoop op verbetering

Inmiddels heeft de Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming aangegeven rond de tafel te willen met influencers. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. Hopelijk staat ook de Belgische toezichthouder open voor een aangepaste interpretatie van de wet.

Heb je vragen over de regels rondom influencer marketing? Mail dan naar info@influencerregels.com.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Eerste influencerboete voor overtreding reclameregels

Het Commissariaat voor de Media heeft voor het eerst een boete opgelegd aan een influencer voor overtreding van de Mediawet. De influencer maakte namelijk niet duidelijk (genoeg) dat er reclame…
Lees meer
DDMA |

Vacature: lid Commissie Influencer Marketing (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam binnen influencermarketing en heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in Nederland? Dan is de DDMA…
Lees meer
Influencermarketing |

De kracht van gecertificeerde influencers: Influencer marketing bij Coca-Cola

Eind april lanceerden DDMA, Stichting Reclame Code en Bond van Adverteerders het initiatief ‘Certified by influencerregels.com’. Hét sectorinitiatief, dat bestaat uit een e-learning en een register, dat influencers helpt wegwijs…