Spring naar content

Wat eist de Belgische toezichthouder precies?

De waarschuwing kwam van de toezichthouder Economische Inspectie. Zij geven aan dat als je als influencer niet je ondernemingsnummer, adres en e-mail op je social media-account vermeldt, je risico loopt om een boete te krijgen. Het huren van een postbus is hiervoor geen alternatief. Het adres moet gelijk zijn aan het adres in het Belgische Kamer van Koophandel-register en waar je als influencer ook effectief je activiteiten uitoefent.

Situatie in Nederland: geen adresvermelding

Eerder kondigde het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse mediatoezichthouder, ook al aan dat een influencer hun vestigingsplaats moest vermelden. Na gesprekken met DDMA en meerdere influencers heeft het Commissariaat deze regel aangepast. Vermelding van de accountnaam en het bieden van een contactmogelijkheid is nu voldoende.

Opvallend is hier dat de waarschuwing niet vanuit de Belgische mediatoezichthouder kwam, maar van de Economische Inspectie. Dit orgaan houdt in België toezicht op onder meer de oneerlijke handelspraktijken, vergelijkbaar met wat de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland doet. Zij houden naast het Commissariaat voor de Media toezicht op de economische activiteiten van influencers. In theorie zou de ACM dus gelijke vereisten kunnen stellen als in België. Tot op heden hebben zij dat niet gedaan.

Hoop op verbetering

Inmiddels heeft de Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming aangegeven rond de tafel te willen met influencers. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. Hopelijk staat ook de Belgische toezichthouder open voor een aangepaste interpretatie van de wet.

Heb je vragen over de regels rondom influencer marketing? Mail dan naar info@influencerregels.com.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
Creative |

Nieuwe gezichten in de commissies Influencer Marketing, Post en Creative

De DDMA Commissies Influencer Marketing, Post en Creative verwelkomen ieder een nieuwe lid. Jorrit Pier Eringa (Snapchat), Coert Knijnenberg (Nic. Oud) en Eva Schröder (Odido) brengen ieder hun eigen expertise…
Lees meer
DDMA |

Op weg naar gezamenlijke benchmarks in influencer marketing

Op 18 september 2025 organiseerde de DDMA Commissie Influencer Marketing een round table waar adverteerders, bureaus en onderzoeksorganisaties samenkwamen. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor meer transparantie, meetbaarheid…