Juridische kennis

De Reclamecode Social Media & influencer marketing, een initiatief van DDMA in 2014 en herzien in 2019, is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code en hiermee bindend voor alle bedrijven in Nederland die social media inzetten om hun product en/of dienst te promoten. De RSM is een aanvulling van de algemene bepalingen over reclame in onder andere het Burgerlijk Wetboek. (Boek 6: Oneerlijke handelspraktijken).

Wanneer een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via social media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, moet de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreidt duidelijk zijn. Daarnaast zegt de RSM dat een adverteerder uitingen/reacties op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat.

Q&A

Q&A
  1. Waarom de Reclamecode Social Media (RSM)?

    Herkenbaarheid van reclame is van belang voor consumenten en tevens een wettelijke verplichting. De Reclamecode Social Media beoogt transparantie van reclame op social media te bevorderen. Als je organisatie consumenten, influencers of andere personen inzet om je diensten en producten onder de aandacht te brengen, moet je hen verplichten de relatie tussen jullie openbaar te maken. Daarnaast zegt de RSM dat een adverteerder uitingen/reacties op (eigen) social media niet zo mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat. Een voorbeeld hiervan is via nep-accounts berichten plaatsen onder een post op social media over een product of dienst.

  2. Hoe kan ik het best vermelden dat er sprake is van reclame op social media?

    In de Toelichting van artikel 3 van de Reclamecode Social Media staan meerdere bruikbare voorbeelden. Denk aan het plaatsen van een hashtag onder het bericht (#ad, #spon) of door middel van een gesproken bericht (“ik ontving [product] van [adverteerder]” of “ik ben betaald door [adverteerder]”).

  3. Geldt de Reclamecode Social Media ook voor non-profit organisaties?

    Ja, de code geldt ook voor non-profit organisaties en overheidsinstellingen wanneer zij reclame maken op een social media platform en/of via een influencer.

  4. Wat kan ik doen als ik zie dat iemand zich niet aan de Reclamecode Social Media houdt?

    Als consument, bedrijf of organisatie kun je bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen over reclame. Deze klacht kan gericht worden aan de verspreider/influencer en/of de adverteerder.

  5. Mag ik social media-buttons plaatsen op mijn website?

    Voor social media-buttons zul je, net als voor alle andere tracking cookies, toestemming nodig hebben van de websitebezoeker. Wil je op een website alleen een paar social media-buttons opnemen, zodat de bezoekers artikelen kunnen delen? En gebruikt u geen andere tracking cookies? Dan is er een goede technische oplossing om bezoekers voor deze cookies afzonderlijk toestemming te laten geven, namelijk de ‘Shariff eenkliks’ oplossing. Hiermee stel je bezoekers in staat om zelf te bepalen of zij tracking cookies voor social media willen accepteren. De buttons (en daarmee de tracking cookies) worden pas geactiveerd op het moment dat een bezoeker actief op een dergelijke button klikt.

  6. Zijn wij verantwoordelijk voor de cookies die social media platforms als Facebook en Twitter via mijn website plaatsen?

    Ja, je bent daar als websitehouder medeverantwoordelijk voor. Je dient de gebruiker te informeren dat er cookies worden geplaatst op de website. Daarnaast dien je de website zo te programmeren dat wanneer men de cookies niet accepteert, deze ook niet geplaatst worden vanuit je domein.

  7. Hoe kan ik gebruik maken van Custom Audiences?

    Voor Custom Audiences en soortgelijke technieken moet, zoals voor elke verwerking van persoonsgegevens, worden geïnformeerd. Daarnaast heb je een rechtmatige grondslag nodig. Zowel het toestemming als het gerechtvaardigd belang zouden een grondslag kunnen zijn. In het geval van het gerechtvaardigd belang moet het direct marketing belang van je organisatie zwaarder wegen dan het privacy belang van je klanten en/of prospects. Let hierbij wel op: in Duitsland is door de rechter besloten dat voor Custom Audiences altijd toestemming nodig is.

Onze privacy specialisten

Onze privacy specialisten

Heb je een juridische vraag? Bel dan één van onze Legal Counsels Matthias De Bruyne, Sara Mosch of Naomi van der Louw (020- 4528 413) of mail je vraag naar legal@ddma.nl. De juristen proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.