Filters: 
                    
            
                        Sorteer op: 
                        
                    
                 
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Conversational AI
                    
                                                        
                        DDMA
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                 
                            
                                                                            
                            Onderzoek
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        DDMO 2025: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie
                De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in marketing groeit snel. Waar vorig jaar nog 48% van de organisaties AI toepaste, zet inmiddels 62% AI in voor marketingactiviteiten*, aldus het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO) 2025. Toch blijft de toepassing veelal beperkt tot uitvoerende taken zoals tekstcreatie…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        DDMA
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                
                            
                                                                            
                            Onderzoek
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        DDMA Barometer 2025 – Consumentenaandacht raakt op: van digitale overload naar betekenisvolle marketing
                De consument haakt af. Niet omdat marketing niet werkt, maar omdat het te veel is. Te veel schermtijd, te veel berichten, te veel communicatie over alles. Tijdens de DDMA Exchange Table, een kennisuitwisselingsessie over consumentenaandacht, met experts uit het vak, klonk een duidelijk signaal: de…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Conversational AI
                    
                                                        
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                 
                            
                                                                            
                            Podcast
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        AI in marketing: van praten naar doen – hoe je écht aan de slag gaat
                Kunstmatige intelligentie. Iedereen heeft het erover, maar wie doet er écht slimme dingen mee? In een nieuwe aflevering van Shaping the Future, de podcastserie van DDMA over data, marketing en innovatie, gaat Ronnie van Nieuwenhoven (Strategy Manager Insurance bij ING Retail en commissielid DDE van…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Conversational AI
                    
                                                        
                        DDMA
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                 
                            
                                                                            
                            Onderzoek
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        DDMO 2025: AI adoption accelerates, but uneven uptake risks deepening the divide
                The use of artificial intelligence (AI) in marketing is growing rapidly. Where last year 48% of organisations applied AI in their marketing activities, that figure has now risen to 62%*. Yet the use of AI remains largely confined to operational tasks, such as content generation…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        DDMA
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                
                            
                                                                            
                            Nieuws
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        Gen-Z kijkt anders, praat anders, werkt anders
                DDMA lanceerde Perspectives: een nieuw kwartaal-event over hot topics in marketing. Wat verwacht Gen-Z van merken? En hoe kijken die aan tegen werk, media en communicatie? Vragen die bij veel marketeers en communicatieprofessionals spelen. Reden voor DDMA om met “Perspectives” een nieuw, terugkerend event te…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Conversational AI
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                        
                        Search
                    
                                 
                            
                        
                        Members-only
                    
                                                                            
                            Artikel
                        
                                             |
                                                                            
                                                Verslag van het DDMA Decision Makers Breakfast – 19 juni 2025 – Amsterdam
                Op een inspirerende donderdagochtend kwamen zo’n vijftien marketing-, sales-, data- en technologie-experts bijeen in Amsterdam voor het Decision Makers Breakfast, een initiatief van DDMA. De bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt met steun van Google als partner.
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                
                            
                                                                            
                            Artikel
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        Podcast Shaping the Future: visie als fundament voor retail in transitie
                Wat betekent het om als retailer relevant te blijven in een tijd waarin digitale en fysieke werelden samensmelten, consumenten moordende concurrentie gewend zijn en technologie dagelijks verandert? Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, begint het antwoord niet bij tools, platforms of AI – maar…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        Experimentation & Optimisation
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                        
                        Search
                    
                                 
                            
                                                                            
                            Artikel
                        
                                             |
                                                                            
                                                
        
        Van klik tot conversie: attributie als key voor marketingstrategieën
                In de wereld van marketing wordt vaak gesproken over de kracht van data. Maar hoe zorg je er nou écht voor dat data de motor wordt achter succesvolle marketingcampagnes? In deze derde aflevering van het derde seizoen van Shaping the Future duiken we samen met…
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        Data, Decisions & Engagement
                    
                                                        
                        Marketingteam van de toekomst
                    
                                                
                            
                        
                        Members-only
                    
                                                                            
                            Whitepaper
                        
                                             |
                                                                            
                                                DDMA publiceert whitepaper: Nieuwe Martech kiezen – Zo doe je dat
                Het kiezen van een nieuwe marketingtechnologie vraagt om een goed doordacht en uitgevoerd selectieproces. In samenwerking met de DDMA Werkgroep Martech publiceert DDMA daarom vandaag een nieuwe whitepaper: Nieuwe martech kiezen – zo doe je dat.
            
             
                                    
                Lees meer
            
        
                                    
                        AI Act
                    
                                                        
                        Artificial Intelligence
                    
                                                        
                        Conversational AI
                    
                                                        
                        Legal
                    
                                 
                            
                        
                        Members-only
                    
                                                                            
                            Artikel
                        
                                             |
                                                                            
                                                Het organiseren van AI: hoe kom je uit de speelfase? – de belangrijkste inzichten uit het eerste DDMA Decision Makers Breakfast van 2024
                AI is in razend tempo gehele bedrijfsprocessen aan het herdefiniëren. De sleutel tot het écht waardevol inzetten van AI-technologie zit hem in je implementatie-aanpak. Veel organisaties verkennen de mogelijkheden van AI, maar zijn nog zoekende naar de juiste strategie en middelen om AI op een…