Overzicht Actueel

Vier vragen die je altijd moet stellen bij de verwerking van persoonsgegevens

Persoonsgegevens verwerken

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze Europese privacywet vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Marketeers moeten dan (nog) zorgvuldiger omgaan met persoonsgegevens. Wij krijgen vaak de vraag of er een handleiding is voor de verwerking van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden. Daarom is deel 2 van onze AVG voorlichting een handige whitepaper met uitleg, praktijkvoorbeelden en tips. De hele whitepaper is exclusief beschikbaar voor onze leden, maar hier alvast een samenvatting:

1.     Verwerk jij persoonsgegevens?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je weten wanneer er sprake is van ´persoonsgegevens´ en wat ‘verwerken’ is. Wanneer je met gegevens een persoon kan identificeren, spreken we van persoonsgegevens.  Dit identificeren kan bijvoorbeeld aan de hand van koopgedrag, een IP adres of een social ID. Ook wanneer persoonsgegevens gehasht of versleuteld zijn, spreken we nog van persoonsgegevens. Pas wanneer de gegevens volledig geanonimiseerd zijn en je iemand dus niet meer kunt identificeren, zijn het geen persoonsgegevens meer. Verwerken is een breed begrip, zelfs ´gebruiken´ is al verwerken. Door de bank genomen kun je er daarom bij direct marketing vanuit gaan dat wanneer je te maken hebt met persoonsgegeven, je deze aan het verwerken bent.

2.     Ben je verantwoordelijke of bewerker?

De verantwoordelijke en de bewerker hebben verschillende verplichtingen onder de AVG, dus moet je weten wat jouw rol is zodat je kan bepalen wat jouw verplichtingen zijn. Nieuw is dat de bewerker onder de AVG in sommige gevallen ook een boete kan krijgen. De verantwoordelijke is degene die bepaalt welke persoonsgegevens worden verwerkt, en op welke manier dat gaat gebeuren. De bewerker is de partij die wordt ingeschakeld om (een deel van) de verwerking uit te voeren. In ons vak is de adverteerder vaak de verantwoordelijke en de dienstverlener de bewerker. Maar het is niet altijd even duidelijk.

3.     Wat is de grondslag voor de verwerking?

Je mag persoonsgegevens alleen verwerken als je daarvoor een rechtmatige grondslag hebt. Voor marketing zijn drie grondslagen relevant: (i) als de gegevens noodzakelijk zijn om een contract uit te voeren, (ii) als het past binnen je gerechtvaardigd (marketing) belang en de impact op de privacy beperkt is, of (iii) als je ondubbelzinnige toestemming hebt van de consument.

4.     Met welke principes moet je onder de AVG altijd rekening houden?

Er is een aantal principes dat je altijd voor ogen moet houden als je persoonsgegevens verwerkt. Zo moet je zorgen dat je transparant bent over de verwerking van persoonsgegevens, dat je alleen gegevens verwerkt voor een specifiek doel, dat je niet meer gegevens verwerkt dan noodzakelijk, dat je gegevens passend beveiligd en dat je je houdt aan de regels over privacy by design en privacy by default.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming komt er aan! Vanaf mei 2018 gelden nieuwe regels. Voorkom hoge boetes en zorg dat jouw organisatie AVG proof is! Wij helpen onze leden in 10 stappen bij de voorbereiding. We zijn in januari gestart met deel 1, de Meldplicht Datalekken. Je hebt net deel 2 gelezen. In april verschijnt deel 3 en is er ook een live voorlichting door onze Legal Counsels.