Spring naar content

NOYB is de cookiebanners op het spoor gekomen door eigen ontwikkelde software. Deze herkent onrechtmatige cookiebanners en genereert automatisch klachten. De overtredingen gingen voornamelijk om het nudgen van websitebezoekers richting het accepteren van cookies. Zij vinden dat te veel cookiebanners het zo ingewikkeld maken dat gebruikers bijna niet anders kunnen dan op de “cookies aanvaarden”-knop te klikken. Voor het sturen van gebruikers volgens deze zogenaamde ‘dark patterns’ onderscheidde NOYB de onderstaande technieken van nudgen:

Bron: noyb.eu

Dat NOYB de cookiebanners in strijd acht met de AVG, betekent niet dat de toezichthouders daar in alle gevallen hetzelfde over denken. Zeker wanneer het gaat om cookiebanners die opties om cookies te weigeren in een tweede laag verwerkt, of die gebruikers sturen via het kleurgebruik in de knoppen, is (nog) niet duidelijk of de Nederlandse toezichthouder dit in strijd acht met de wet. Feit is wel dat dit soort nudges in het maatschappelijk debat steeds meer aandacht krijgen.

In Nederland kunnen zowel de ACM als de AP iets over deze vermeende overtredingen zeggen. De ACM kan handhaven wanneer het gaat om het plaatsen van cookies zonder toestemming en misleiding/nudging in cookiebanners. De AP kan o.a. handhaven wanneer zij de toestemming niet in lijn met de AVG achten. Of er ook Nederlandse websites onder de 422 beklaagden zitten, is niet duidelijk.

Heb jij vragen over je cookiebanner? Neem dan contact op met onze juristen via legal@ddma.nl.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
AVG |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf…
Lees meer
Cookies |

Harnessing First-Party Data: A Balance of Knowledge and Trust

Data has always been an invaluable asset, and this won’t change in the foreseeable future. On the contrary, due to the many developments in the online world, data is becoming…