Spring naar content

Vlogs worden in steeds grotere hoeveelheden gemaakt en bekeken. Ook voor marketing blijken vlogs interessant nu onderzoek uitwijst dat vloggen de koopintentie kan vergroten. Adverteerders en marketeers willen graag gebruik maken van vlogs om hun product of dienst te promoten. Maar hoe zorg je ervoor dat de vlog ook aan de juridische eisen voldoet? Onze legal counsel legt het voor je uit.

Reclamecode social media

Sinds 1 januari 2014 kennen we de Reclamecode Social Media (RSM). Recent heeft DDMA, samen met andere stakeholders, de RSM verduidelijkt door vloggen expliciet in de toelichting op te laten nemen. In de RSM staat dat als je reclame maakt via vlogs op social media, deze reclame herkenbaar moet zijn en dat de vlog consumenten niet mag misleiden. Ook legt de RSM uit dat de adverteerder de verantwoordelijkheid heeft om de vlogger te wijzen op de regels uit de RSM.

#hoedan?

Stel: een vlogger gaat vijf mascara’s testen van vijf verschillende merken. Voor één van de mascara’s heeft de vlogger van het merk een gratis make-up kit ontvangen van het merk, en van een ander merk heeft de vlogger een korting ontvangen. De vlogger is daarmee gestimuleerd om die specifieke merken te testen en daarover moet de vlogger transparant zijn. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door dit in de titel van de vlog of in de beschrijving bij de vlog te vermelden, maar ook door het gebruik van hashtags.

De vlog mag ook niet misleidend zijn. Als een adverteerder bijvoorbeeld een vlog dusdanig bewerkt dat alleen de positieve reviews overblijven (en de negatieve eruit worden geknipt), dan moet de adverteerder duidelijk vermelden dat de vlog is bewerkt. Hieraan zie je dat niet alleen de vlogger zelf verantwoordelijk is voor de vlog. Ook de adverteerder heeft een zorgplicht, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de vlogger bekend is met de geldende wet- en regelgeving.

Wil je meer weten over dit onderwerp of meer praktische tips lezen? Wij schreven een ‘Explained’  over vloggen waarin je de regels en oplossingen nog eens rustig na kunt lezen.

Explained – Vloggen

Download (1,11 MB)

Ook interessant

Lees meer
Legal |

NIEUW: Whitepaper Telemarketing in transitie

De regels voor telemarketing worden ingrijpend gewijzigd: vanaf 1 juli 2026 mogen organisaties zonder expliciete toestemming geen (ex-)klanten meer bellen. Dan vervalt de uitzonderingspositie van de klantrelatie en geldt het…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

From Isolated Tests to Intelligent Optimisation: Monetate on the Future of Experimentation

With experimentation becoming a given in today’s digital landscape, the real question is no longer whether organisations should experiment, but how they can make it an integral part of their…
Lees meer
Artificial Intelligence |

Marketingleiders over AI: Tools genoeg. Maar hoe krijg je de organisatie mee?

Wat doe je als AI-technologie zich sneller ontwikkelt dan je organisatie kan bijbenen? Hoe voorkom je dat pilots blijven hangen in de bubbel van innovatie, terwijl de rest van de…