Spring naar content

Commissie AI – Quantum computing geeft AI een giga boost

Commissievoorzitter Bart Fussel: “De Commissie AI is twee jaar geleden opgericht met als doel data science en business dichter bij elkaar te brengen. Dat gaat steeds beter binnen organisaties, maar blijft een aandachtspunt. Daarbij ontstaan er steeds efficiëntere en slimmere performances, waardoor er minder data en minder heftige processen nodig zijn voor machine learning. Quantum computing gaat AI daarbij een giga boost geven. Daarnaast zien we dat de ethische discussies rondom data en AI een steeds prominentere plek in nemen. Het is belangrijk dat het bedrijfsleven hier actief aan deelneemt, meer focust op explainability en bouwt aan vertrouwen in AI.“

In 2 dagen een machine learning-concept met je collega’s neerzetten? Meld je aan voor de DDMA AI Hackathon op 30 en 31 januari.

Commissie Creative – Emotie is het toverwoord voor 2020

Commissievoorzitter Maarten Mantje: “Creativiteit is de belangrijkste vaardigheid die bedrijven in 2020 zullen zoeken. Niets zal het menselijke vermogen om de emotionele connectie te begrijpen wegnemen. Het toverwoord voor 2020 is daarom: emotie. Er wordt van merken verwacht dat ze de klant helpen met het bereiken van hun persoonlijke doelen, zoals gezonder leven of geld sparen voor die grote reis. Samen met de klant een positieve impact maken. Merken moeten waarde gaan toevoegen tijdens de gehele customer journey. Met relevante extra’s en oprechte aandacht. Door creativiteit toe te voegen aan data en technologie gaan we customer experiences zien die echt de moeite waard zijn, die onlosmakelijk met het merk verbonden zijn en die – surprise surprise – ook nog goed voor de bottomline zijn. ”

Commissie CRO – Binnen CRO meer focus op meetbaarheid, personalisatie en samenwerking met andere disciplines

Commissievoorzitter Frank Overbeek: “In het CRO-landschap van 2020 wordt de meetbaarheid van testen en experimenten een belangrijk item. Bedrijven zullen met nieuwe tools meer slimme algoritmes inzetten om sneller te kunnen testen, omdat er in verband met de voorgenomen privacywijzigingen in verschillende webbrowsers minder client-side testmogelijkheden zijn. Verder komt er meer focus op personalisatiemogelijkheden en dus ook op het kunnen herkennen van gebruikers (laten inloggen van mensen zal belangrijker worden). Aanvullend blijft het belangrijk om de waarde tonen van CRO binnen een organisatie en meer draagvlak en schaalbaarheid te creëren. Hierdoor zal vanuit CRO meer samengewerkt worden met andere disciplines (SEA, display, social) en gaat UX ook meer integreren met CRO.“

Commissie Data, Decisions & Engagement – Alles draait om de continue integratie van data, software en analytics

Commissievoorzitter Jan Hendrik Fleury: “Uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2019 blijkt dat de besturing van de organisatie de grootste uitdaging is in de datagedreven transformatie. Succesvolle bedrijven hebben de SCRUM/Agile-principes als een ‘default’ wijze van organiseren van hun marketing en IT geadopteerd. Waarschijnlijk gaan bedrijven die de continue integratie en ontwikkeling van data, software en analytics op orde hebben winnen en hebben de achterblijvers het nakijken. Hierbij is het belangrijk om alle applicaties zoals websites, e-mail, customer service te integreren met centraal opgeslagen data en deze data dus niet lokaal in de applicaties op te slaan. Alleen op deze manier bereik je een centraal klantbeeld.”

Heb jij een interessante datacase? Meld je vóór 22 januari aan voor de Customer Data Award 2020.

Commissie Digital Marketing Transformation – Meer aandacht voor marketplaces en de orkestratie van de customer journey over kanalen heen

Commissievoorzitter Joost Kaart: “Bij retailers zal de aandacht voor marketplaces, o.a. door de komst van Amazon, absoluut toenemen. Verder zien we grote bedrijven steeds meer digital marketingactiviteiten in-house halen, waarbij de benodigde martech-stack (marketing tooling) daarop wordt afgestemd. En daarnaast zien we meer focus op het orkestreren van de customer journey over de verschillende marketingkanalen heen, om in real-time op een persoonlijke manier te kunnen communiceren met prospects en klanten.”

Alida van Kempen

Commissie E-mail – Het gaat er niet om dat je ontvangers bereikt, maar met wát je ze bereikt

Commissievoorzitter Alida van Kempen: “Ook in 2020 blijft het de trend om op e-mail onderscheidend te zijn en ontvangers te verrassen. Het gaat er niet meer om dat je ontvangers bereikt, maar met wát je ze bereikt. Het inzetten van micro-animaties zal dan ook toenemen om daarmee de e-mailbeleving op een subtiele wijze te verbeteren. Tot slot zal er in designs meer rekening worden gehouden met de opkomende trend van de Dark Mode-instelling.”

edwin van der velde

Commissie Mobile & Connected – De rol van mobile in de customer journey blijft verschuiven

Commissievoorzitter Edwin van der Velde: “De ontwikkeling dat de telefoon steeds meer een cross device wordt zet zich in 2020 voort. Mobiel is niet meer wat het was, de rol wordt anders. Zo maakt mobiel betalen in Nederland een groei door na de uitrol van Apple Pay. Verder vindt meer interactie plaats op een kleiner device. Er is een sterke opkomst van video op Mobiel te zien, o.a. door TikTok. Daarnaast is ook is een opkomst van low & no code-ontwikkelomgevingen en progressive web apps (PWA’s) ten opzichte van native apps te zien. Deze ontwikkelingen gaan in 2020 ongetwijfeld invloed hebben op de rol van mobile in de customer journey en de customer experience, maar hoe precies blijft nog de vraag.”

Commissie Search – Begrijpen van spreektaal, nieuwe zoekmachines en walled gardens

Commissievoorzitter Pieter Borst: “Algoritmes zullen zich steeds meer doorontwikkelen in het begrijpen van ‘natuurlijke taal’ en context. Op SEO-gebied is dit al zichtbaar bij de BERT-update maar zeker ook bij voice assistants speelt het begrijpen van spreektaal, semantiek en intentie een cruciale rol. Daarnaast groeit de invloed van E-A-T en dat dwingt bedrijven ertoe om steeds meer te focussen op kwalitatieve, unieke en vooral authentieke content. Voor SEA is de toetreding van Amazon op de markt uiteraard een belangrijke factor. Amazon wordt behalve als Bol.com concurrent ook gezien als een een nieuwe zoekmachine. Data van andere zoekmachines zullen sowieso een grotere rol gaan spelen in 2020: denk daarbij bijvoorbeeld aan Youtube en Facebook Search. De recente ontwikkelingen rondom ITP en ETP zijn onderdeel van een bredere ontwikkeling. Techgiganten proberen de gebruiker steeds meer binnen hun platform te houden met walled gardens en op die manier data te bundelen. Zo ook Google dat probeert om steeds meer zoekvragen te beantwoorden binnen de zoekmachine. Van hotelreserveringen tot solliciteren en zelfs volledige e-commerce facilitering. Dat gaat weer leiden tot nieuwe optimalisatie- en advertentiemogelijkheden.”

De laatste search-trends te horen krijgen van de ’s werelds beste experts? Kom naar Friends of Search op 4 februari!

Commissie Social – Adverteren op tiktok, minder scheiding tussen de apps van Facebook en 1-op-1 webcare

Commissievoorzitter Marit Hendriksen: “Eind 2019 vonden er een aantal interessante ontwikkelingen plaats, die begin 2020 ongetwijfeld een staartje zullen krijgen. Met de enorme groei van TikTok en de uitrol van het kanaal als advertentiemiddel verwachten we dat merken hier nog meer op in zullen zetten, zowel organisch als betaald. Daarmee krijgt het medium een prominentere rol in de marketingmix, waar tot op heden Facebook nog steeds de grootste is. Maar ook daar verandert het een en ander: nu Facebook het corporate merk toont bij het openen van alle aangesloten apps, verwachten we dat het corporate merk in 2020 nog meer aandacht zal krijgen en wellicht de scheidingslijnen tussen de apps kleiner worden. Tevens zien we dat steeds meer webcare-gesprekken 1-op-1 plaatsvinden, een trend die naar ons idee zich verder zal voortzetten met toename inzet van chatapps door adverteerders als servicekanaal, als gevolg.”

Sam Warnaars

Commissie Voice – De opmars van spraakfunctionaliteit in apparaat zet zich onverminderd voort

Commissievoorzitter Sam Warnaars: “In 2020 zet de snelle opmars van apparaten met spraakfunctionaliteit zich onverminderd voort. Voice is niet langer iets waarvoor je een speciaal apparaat aanschaft, het zal ook steeds vaker in de apparaten zitten die je koopt, soms zelfs zonder dat je er erg in hebt. Tegelijk zal het bedrijfsleven op zoek blijven naar de goede toepassing van spraak in de communicatiemix met de doelgroep. Om adverteerders en bureaus te inspireren tot betere voice-diensten te komen en hobbels bij de implementatie weg te nemen, organiseert de Commissie Voice in 2020 uiteraard weer meerdere activiteiten. Waaronder een nieuw event waar we je binnenkort meer over kunnen vertellen…”

Altijd op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends? Meld je hier aan voor de DDMA-nieuwsbrief!

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
DDMA |

Certified by influencerregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector

Influencer marketing is inmiddels een volwassen en volwaardig kanaal binnen de reclamewereld. Maar naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook uitdagingen met zich…
Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…