Filters:
Sorteer op:
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
Wat de Digital Omnibus voor jou verandert: AI Act (1/4)
De Europese Commissie heeft op 19 november 2025 een pakket aan wijzigingen gepresenteerd om de regels voor het digitale domein te vereenvoudigen, ook wel Digital Omnibus genoemd. In deze korte updatereeks vertellen we meer over de mogelijke veranderingen van de Digital Omnibus voor de marketingsector.…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement
DDMA
Privacy
Artikel
|
DDMA Exchange Table: de P van Personalisatie
We staan aan de vooravond van hyperpersonalisatie. Dankzij steeds slimmere technologie kunnen organisaties tot in detail inspelen op individueel gedrag. Maar wat betekent dat nog voor de consument en voor de marketeer? Tijdens de tweede editie van de DDMA Exchange Table, een kennisuitwisselingssessie over personalisatie,…
Lees meer
Legal
Privacy
Telecommunicatiewet
Telemarketing
Whitepaper
|
NIEUW: Whitepaper Telemarketing in transitie
De regels voor telemarketing worden ingrijpend gewijzigd: vanaf 1 juli 2026 mogen organisaties zonder expliciete toestemming geen (ex-)klanten meer bellen. Dan vervalt de uitzonderingspositie van de klantrelatie en geldt het opt-in vereiste voor álle consumenten. Dit betekent dat organisaties vanaf dat moment niet langer zonder…
Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Artikel
|
Pseudoniem is niet altijd anoniem: duidelijkheid over datadeling met derden
Wat gebeurt er als je data deelt zonder namen, maar wél met codes? In een recente zaak rond een failliete Spaanse bank kreeg Deloitte van toezichthouder SRB honderden reacties van investeerders – gepseudonimiseerd, dus zonder namen of contactgegevens. Toch stapten betrokkenen naar de rechter: ze…
Lees meer
Cookies
Legal
Privacy
Artikel
|
Rechters over GTM en TC-string: marketeers klem tussen cookiewet en consent-paradox
De cookieregels zijn hopeloos verouderd: door de recente uitleg van rechters lijkt toestemming nu ook vereist voor het vastleggen van de cookievoorkeuren. Dat leidt tot een ongemakkelijke paradox: wat als een bezoeker géén toestemming geeft? Mag je dan ook geen cookie plaatsen om die weigering…
Lees meer
AVG
Legal
Privacy
Nieuws
|
Franse toezichthouder CNIL treedt op tegen databroker Solocal: waar ligt de grens bij gebruik van klantdata?
Onlangs ontving de Franse databroker Solocal Marketing Services een boete van €900.000 van de Franse privacytoezichthouder CNIL. De reden hiervoor was onrechtmatige verwerking van miljoenen persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden, zonder dat betrokkenen goed geïnformeerd waren. Een goede reminder voor de hele marketingsector: profilering mag, maar…
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
AI & Platformregulering: Hoe de AI Act, DSA en DMA jouw marketing beïnvloeden
Voor effectieve online marketing zijn de grote platformen zoals Meta, Google en TikTok onmisbaar. Ze vormen de spil in veel marketingstrategieën. Denk aan personalisatie, targeting en performance analyse. Tegelijkertijd draaien deze platformen grotendeels op advertentie-inkomsten, en speelt AI achter de schermen een steeds grotere, vaak…
Lees meer
AI Act
Artificial Intelligence
AVG
Conversational AI
Artikel
|
AI & Cookies: Wat mag volgens de cookiebepaling?
Als online marketeer werk je dagelijks met klantdata en trackingtechnologie. Wat veel professionals zich niet realiseren: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol – van 360°-klantprofielen tot lookalike targeting en real-time bidding. Maar wat mag er eigenlijk onder volgens de wet, waaronder in…
Lees meer
DDMA
Privacy
Artikel
|
Privacy is perceptie: waarom consumenten Rituals blind vertrouwen
“Rituals mag alles van mij weten. Dat is geven en nemen”, zei een consument in het kwalitatief onderzoek van de DDMA Privacy Monitor 2025. Een opvallend voorbeeld van het vertrouwen dat sommige merken krijgen in het gebruik van persoonsgegevens. Wat maakt dat consumenten Rituals blindelings…
Lees meer
DDMA
Legal
Privacy
Nieuws
|
Privacy Waarborg in de praktijk: dit zijn de inzichten uit 2024
Het Compliance Comité heeft haar Jaarbericht 2024 gepubliceerd. Dit onafhankelijke comité beoordeelt audits voor het toekennen van het DDMA Privacy Waarborg, een keurmerk dat organisaties helpt inzicht te krijgen in hun privacy- en securityniveau en dit transparant uit te dragen naar consumenten en partners.