Spring naar content

DDMA 5 stellingen over toestemming (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Toestemming vragen voor de verwerking van persoonsgegevens, voor het versturen van een e-mail: wat verandert er? De toezichthouder heeft nog geen toelichting gegeven, dus het antwoord op een aantal vragen blijft nog even uit. Maar veel weten we al wel: bijvoorbeeld dat er eigenlijk niet veel verandert, mits je je nu al aan de regels houdt.

Stelling 1: De klantrelatie als soft opt-in bij e-mail komt te vervallen: Onjuist

Het begrip ‘toestemming’ en aan welke eisen die toestemming moet voldoen, staat in de privacywetgeving; momenteel in de Wbp en straks in de AVG (ook wel bekend als GDPR). Door de invoering van de AVG verandert het begrip toestemming. Maar het feit dat je voor commerciële en charitatieve e-mails toestemming nodig hebt en dat er een soft opt-in geldt bij de klantrelatie, staat in de Telecommunicatiewet. De klantrelatie als soft opt-in wordt daarom niet ingetrokken door de invoering van de AVG.

Toestemming is niet alleen nodig bij e-mail. Zoals je weet uit de download Persoongegevens, de basics van onze voorlichting, kan toestemming een rechtmatige grondslag zijn voor het verwerken van persoonsgegevens. Bijvoorbeeld wanneer je een grootschalig profiel gaat opbouwen of gevoelige gegevens gaat verwerken.

Het vragen van toestemming komt dus op meerdere manieren terug in data gedreven marketing. De eisen aan toestemming zijn steeds hetzelfde, want die staan in de AVG (ook wel bekend als GDPR).

Hieronder een schema met hoe het ook alweer zit:

Speciaal voor leden: 5 stellingen over toestemming

Ben je lid van DDMA en wil je de andere 5 stellingen en de bijbehorende toelichting ook lezen?

DDMA 5 stellingen over toestemming (exclusief voor leden)

Inloggen Word lid

Bekijk hieronder onze hele AVG-voorlichtingsserie:

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

DDMA breidt team uit met Loraine Heijstek en Lune Veldhuizen

DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft Loraine Heijstek aangesteld als partnership manager. Lune Veldhuizen gaat aan de slag als programmamanager.
Lees meer
E-mail |

Gmail en Yahoo stellen aangescherpte eisen aan bulkverzenders

Gmail en Yahoo hebben per 1 februari 2024 de regels aangescherpt voor bulkverzenders van e-mailmarketing zo blijkt uit de blogpost van Google. Op deze manier willen ze het aantal spamberichten…
Lees meer
DDMA |

Shampoo Bars en HEMA winnen Friends of Search Awards 2024

Tijdens Friends of Search 2024 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2024 bekendgemaakt. In de categorie ‘Beste SEA’ (PPC) ging Shampoo Bars er met de overwinning vandoor.…