Spring naar content

Betaalde telefonische doorschakeldiensten werken als volgt. Als een consument via een zoekmachine een telefoonnummer opzoekt van een bepaalde klantenservice, kan een consument ook terechtkomen bij een betaalde telefonische doorschakeldienst. Uit onderzoek van de ACM is eerder gebleken dat veel bellers niet doorhebben dat ze via een betaalde dienst bellen, zelfs als doorschakeldiensten aangegeven welke kosten aan het doorschakelen verbonden zijn.

Nieuwe regels: wat gaat er veranderen?

Concreet is er sinds 16 december 2022 het volgende veranderd: ten eerste zijn doorschakeldiensten naar 0800-nummers verboden. Bedrijven die diensten uitvoeren met een 0900-, 0906- of 0909-nummer mogen ook in vrijwel alle situaties niet meer tegen betaling naar andere telefoonnummers doorschakelen. Abonnee-informatienummers, dat zijn telefoonnummers die beginnen met het nummer 18, krijgen ook met strengere regels te maken. Deze diensten mogen nog wel tegen betaling naar andere telefoonnummers doorschakelen, behalve naar de gratis 0800-nummers.

Verder zijn er aanvullende maatregelen doorgevoerd ten aanzien van 18xy-nummers. Als een consument zo’n telefoonnummer belt, moet de doorschakeldienst een voorgeschreven tekst laten horen voordat de consument wordt doorgeschakeld. Bellers moeten ook expliciet en ondubbelzinnig toestemming voor het doorschakelen geven. Als een consument die toestemming niet geeft, dan moet de verbinding direct worden verbroken. De maximale kosten voor een gesprek via een 18xy-nummer is vanaf nu 10 euro.

Handhaving door de Autoriteit Consument & Markt op komst?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd strenger te gaan optreden tegen overtreding van de (nieuwe) regels voor de doorschakeldiensten. De ACM liet weten dat de toezichthouder bij overtreding van de regels boete of een last onder dwangsom kan opleggen, of de toekenning van een telefoonnummer kan intrekken. Eerder trok de ACM al twee 0906-nummers in die consumenten tegen betaling en op een misleidende manier doorschakelde naar de BelastingTelefoon, een gratis telefoonnummer van de Belastingdienst.

Consumenten kunnen klachten over doorschakeldiensten indienen via ConsuWijzer.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
AVG |

Mag een nieuwsbrief zonder opt-in als er geen betaling is?

Een Roemeense nieuwssite bood lezers de mogelijkheid om zich gratis te registreren. In ruil daarvoor kregen zij toegang tot extra artikelen én een dagelijkse nieuwsbrief – zonder voorafgaande toestemming, maar…
Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…