Spring naar content

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier.

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Sinds 2014 is deze verplichting nader uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De ontwikkelingen in de sociale media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden. Reden genoeg om de code te updaten onder een nieuwe naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.

De nieuwe naam en toelichting zijn het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media, die in 2014 door DDMA is geïnitieerd. Samen met de in de SRC deelnemende brancheorganisaties, zoals BVAIABMMANDP NieuwsmediaVEAScreenforce en Thuiswinkel.org is de Reclamecode Social Media herzien. De wijzigingen kwamen tot stand in samenspraak met adverteerders, media, influencer marketing professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers. Alle betrokken partijen zullen het komende jaar de regels plus toelichting actief onder de aandacht brengen bij hun achterbannen, de influencers en de consument.

Op maandag 3 juni wordt de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gelanceerd tijdens onze Industry Meetup Influencer Marketing. Meld je hier aan.

  • Heb je vragen over de herziene code, neem contact op met legal counsel Naomi via legal@ddma.nl. Zij was betrokken bij de herziening. 
  • Alle legal content over social, hebben wij hier verzameld. 
  • Kijk voor meer informatie en FAQ’s op reclamecode.nl/social.

Naomi van der Louw

Legal counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Geen #partner en #collab meer en andere nieuwe regels voor influencers vanaf 1 juli

Vanaf vandaag vallen influencers op YouTube, Instagram en TikTok met meer dan 500.000 volgers officieel onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media. Als je als influencer onder de…
Lees meer
Influencermarketing |

Industry Meetup Influencer Marketing | Q&A

Influencers op YouTube, TikTok, Instagram en Twitch met een KVK-inschrijving en meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat van…
Lees meer
Influencermarketing |

Influencer Joost Bouhof over de regels voor influencermarketing

Joost Bouhof ging tijdens de Industry Meetup Influencer Marketing in op verschillende praktijkvoorbeelden om te laten zien hoe je als influencer in bepaalde situaties aan de regels kan voldoen. Daarnaast…