Spring naar content

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier.

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Sinds 2014 is deze verplichting nader uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De ontwikkelingen in de sociale media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden. Reden genoeg om de code te updaten onder een nieuwe naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.

De nieuwe naam en toelichting zijn het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media, die in 2014 door DDMA is geïnitieerd. Samen met de in de SRC deelnemende brancheorganisaties, zoals BVAIABMMANDP NieuwsmediaVEAScreenforce en Thuiswinkel.org is de Reclamecode Social Media herzien. De wijzigingen kwamen tot stand in samenspraak met adverteerders, media, influencer marketing professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers. Alle betrokken partijen zullen het komende jaar de regels plus toelichting actief onder de aandacht brengen bij hun achterbannen, de influencers en de consument.

Op maandag 3 juni wordt de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gelanceerd tijdens onze Industry Meetup Influencer Marketing. Meld je hier aan.

  • Heb je vragen over de herziene code, neem contact op met legal counsel Naomi via legal@ddma.nl. Zij was betrokken bij de herziening. 
  • Alle legal content over social, hebben wij hier verzameld. 
  • Kijk voor meer informatie en FAQ’s op reclamecode.nl/social.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Legal |

Reclamecode: Code Postfilter

De Code Postfilter heeft tot doel om op uniforme wijze consumenten, bedrijven en organisaties te informeren over het gebruik van het Nationaal Overledenenregister en het Postfilter van Stichting Postfilter. De…
Lees meer
E-mail |

Email accessibility: why it matters — and how to fix yours

Accessible emails: essential, not optional. Imagine opening an email and seeing only a blurry image with no explanation. Or trying to click a link that doesn’t work. For millions of…
Lees meer
AVG |

Telemarketing op basis van klantrelatie verdwijnt: duidelijkheid over ingangsdatum nieuwe opt-in-regels

Op basis van een klantrelatie zonder toestemming bellen? Dat mag nog even, maar niet lang meer. In dit artikel leggen we uit vanaf wanneer dat verandert en wat organisaties nu…