Spring naar content

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier.

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Sinds 2014 is deze verplichting nader uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De ontwikkelingen in de sociale media gaan snel en influencer marketing is een veel gebruikt middel geworden. Reden genoeg om de code te updaten onder een nieuwe naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot. Dat is positief voor alle partijen: het merk, de influencer én de consument.

De nieuwe naam en toelichting zijn het resultaat van een evaluatie van de Reclamecode Social Media, die in 2014 door DDMA is geïnitieerd. Samen met de in de SRC deelnemende brancheorganisaties, zoals BVAIABMMANDP NieuwsmediaVEAScreenforce en Thuiswinkel.org is de Reclamecode Social Media herzien. De wijzigingen kwamen tot stand in samenspraak met adverteerders, media, influencer marketing professionals, communicatieadviesbureaus en consumentenvertegenwoordigers. Alle betrokken partijen zullen het komende jaar de regels plus toelichting actief onder de aandacht brengen bij hun achterbannen, de influencers en de consument.

Op maandag 3 juni wordt de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gelanceerd tijdens onze Industry Meetup Influencer Marketing. Meld je hier aan.

  • Heb je vragen over de herziene code, neem contact op met legal counsel Naomi via legal@ddma.nl. Zij was betrokken bij de herziening. 
  • Alle legal content over social, hebben wij hier verzameld. 
  • Kijk voor meer informatie en FAQ’s op reclamecode.nl/social.

Naomi van der Louw

Voormalig legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing volgens de commissies van DDMA

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat je werk als marketingprofessional, jurist of dataspecialist in 2025 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen?
Lees meer
ePrivacy Verordening |

CNIL beboet Orange met €50 miljoen: Wat ging er mis?

Op 14 november 2024 gaf de Franse gegevensbeschermingsautoriteit (CNIL) de Franse e-maildienst ORANGE een boete van 50 miljoen euro. Op 12 december heeft de CNIL websitebeheerders de opdracht gegeven om…
Lees meer
DDMA |

How Shampoobars Won Big at the Friends of Search Awards

The registration for the Friends of Search Awards 2025 is nearly closing! Ambitious search specialists have until January 31st to enter! But how do you prepare yourself for participation? And…