Microsoft Safelinks scant en verifieert alle links in e-mails om te controleren op schadelijke inhoud (denk bijvoorbeeld aan phishing mails). Sinds begin april is Microsoft Safelinks een verdere doorontwikkeling gestart. Alle links in ontvangen e-mails worden automatisch gecontroleerd op de server van de ontvanger, voordat deze e-mails in een mailbox terecht komen. Op dit moment zien we dit vooral nog gebeuren bij zakelijke ontvangers.
Anders dan bij Gmail en Apple privacy settings controleert Safelinks alle linkjes in een e-mail door iedere link te volgen. Dit kan direct resulteren in de registratie van een klik en toont direct meer interactie en stijgende statistieken. Een Nederlandse ESP geeft aan dat dit gedrag niet altijd wordt getoond, maar dat verschillende verzenders binnen het B2B-segment hiermee te maken hebben. Daar wordt de niet-oplettende marketeer wel blij van, maar dat maakt je kliks eigenlijk waardeloos.
De mailbox van de ontvanger zal wel iets leger blijven omdat nog meer spam en e-mails met ongewenste links worden weggefilterd. Mooi als jouw e-mail wel in de inbox terecht komt natuurlijk, maar er zijn toch vooral nadelen. Linkjes die worden gevolgd lijken op kliks. Een klik betekent een open, dus deze twee gegevens zijn niet automatisch meer te gebruiken omdat de meting van zowel opens als kliks nu onnauwkeurig zijn geworden. Natuurlijk kunnen ESP’s hier wel weer een oplossing voor bedenken, door bijvoorbeeld de kliks in de eerste 2 seconden na afleveren niet te tellen… maar dan moeten de ESP’s dat wel gaan doen natuurlijk.
De eerste negatieve effecten bij B2B-ontvangers hebben we al gezien bij de mailinglijsten waarbij uitschrijven door middel van één klik wordt aangeboden. We zagen dat dit automatisch plaatsvond, zelfs al vóór ontvangst van de e-mail. Tijd dus om je campagnes, aan- en afmeldprocedures na te lopen en daar waar nodig anders in te gaan richten. Heb jij je e-mailflows draaien op basis van kliks, dan is het verstandig om rekening te houden met bovenstaande ontwikkeling.
Lees meer
E-mail
|
In onze jaarlijkse GDMA International Email Benchmark kijken we niet alleen naar de Open en Click rates, maar ook naar de verschillen in de Business-to-Business (B2B) en Business-to-Consumer (B2C) markten.…
Lees meer
E-mail
|
E-mailmarketing blijft een krachtig middel voor het bereiken van je doelgroep. De cijfers kunnen per sector echter verschillen. In dit eerste artikel van een 3-delige reeks over de resultaten van…
Lees meer
DDMA
|
De DDMA Commissie E-mail heeft drie nieuwe commissieleden. Laura Wijnands, marketing automation specialist bij Bikkelhart, Maartje Janssen, customer journey consultant bij Yellowgrape, en Tom Blijleven, director of marketing operations bij…