Spring naar content

De 3 nieuwe regels

De Yahoo en Gmail update scherpt de regels aan waar jij als verzender aan moet voldoen. Daarmee zorgen Yahoo en Gmail voor minder spam in de inbox van ontvangers. Dit zijn de nieuwe regels:

  1. De ontvanger moet zich met één klik kunnen uitschrijven
  2. Dmarc wordt verplicht
  3. Spamklachten mogen niet meer dan 0,3% zijn

We snappen dat dit vragen oplevert en hebben daarom een aantal adviezen opgesteld die je kunt volgen:

Advies 1: Controleer je e-mailvolume

De aangescherpte regels gelden voor organisaties die meer dan 5.000 e-mails sturen naar Gmail- of Yahoo-adressen, transactionele e-mails meegeteld. Het is dus goed om te kijken of jij onder of boven deze grens valt. Kleinere verzenders vallen nog wel onder de bestaande regelgeving. Hierbij is nog steeds de reputatie en aantal spamklachten een indicator om jou als verzender te blokkeren. Daarom raden we kleinere verzenders ook aan om de adviezen op te volgen, omdat het je reputatie als verzender verbetert.

Advies 2: Beveiligde protocollen

E-mails dienen verzonden te worden met beveiligde protocollen. Dit zijn DKIM, SPF en DMARC. De eerste 2 zijn als het goed is al ingesteld, maar het kan geen kwaad om die te controleren bij je e-mailmarketingsoftware. DMARC is voor vele verzenders nieuw. Om dit protocol toe te voegen, klop je bij de DNS-beheerder aan van jouw organisatie.

Advies 3: Neem contact op met je e-mailmarketingsoftware.

De one-click unsubscribe, waarmee ontvangers zich met één klik kunnen uitschrijven, dient door je verzendtool te worden geïmplementeerd. Zij kunnen je vertellen hoe je dit toevoegt aan je e-mails. In veel gevallen heb je hier namelijk zelf geen controle over. Deze uitschrijvingen dienen binnen 2 dagen verwerkt te zijn.

Advies 4: Zorg voor schone lijsten

Om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk spamklachten ontvangt, is het belangrijk om regelmatig je e-maillijsten op te schonen. Denk hierbij aan e-mailadressen die bouncen, foutieve e-mailadressen, inactieve adressen of erger, Spam traps! Per 1 december 2023 is Google gestart met het gefaseerd verwijderen van inactieve Google-accounts. Dit zijn accounts die 2 jaar of langer inactief zijn. Het is dus mogelijk dat in accounts zonder (strenge) inactiviteitsregels meer bounces bij Google-adressen kunnen plaatsvinden. 

Advies 5: Gebruik subdomeinen

Google monitort jouw reputatie en spamklachten per subdomein. Zorg er daarom altijd voor dat jij je verschillende typen communicatie splitst over verschillende subdomeinen (bijv. commercieel, transactioneel, facturen). Als er een ‘one-click unsubscribe’ geregisteerd wordt op je commerciële berichten, zal Google je niet afrekenen op het feit dat je via een subdomein transactionele e-mails of facturen verzendt.

Daarnaast kunnen transactionele mails nog steeds verzonden worden, mocht het onverhoopt toch gebeuren dat je met je commerciële domein geblokkeerd wordt, ervaar je hiervan geen problemen op cruciale communicatie naar je ontvangers.

Advies 6: Meld je aan op postmastertools

Reputatie en spamklachten zijn dus belangrijke indicatoren om te monitoren zodat je niet geblokkeerd wordt. Blijf onder de spam treshold van 0,3%. Deze informatie kun je ontvangen en monitoren door met een Google-account je aan te melden voor de postmaster-tool. Om hier resultaten te zien, dien je wel weer aan te kloppen bij de DNS-beheerder.

Advies 7: Testen

Als laatste is het advies om je mails goed te testen. Stuur de e-mails naar een Gmail- en Yahoo-account of maak gebruik van een inbox placement-test. Mochten er beveiligingsprotocollen missen als DKIM en SPF, zie je in je inbox vaak een waarschuwing staan dat de ontvangen e-mail niet de juiste beveiliging bevat. Daarnaast kun je via verschillende tools online, de ‘spamminess’ van je content controleren.

Met de bovenstaande adviezen heb jij de tools die je nodig hebt om volledig volgens de nieuwe regels van Yahoo en Gmail te werk te gaan. Als je deze adviezen aanhoudt, weet je zeker dat je aan de bovenstaande regels voldoet en loop je zo min mogelijk risico om door de service providers geblokkeerd te worden. Succes! zo wel toegevoegd.

Andreas Pohan Simandjuntak

Directeur bij Kotak Marketing

Carmen Ploeger

Unit Lead & Senior Email Marketing Engineer bij PI marketing

Ook interessant

Lees meer
E-mail |

Opens en kliks in e-mails waar je niets mee kan

Hé, meer opens en kliks in jouw verzonden e-mailings zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dit allemaal dankzij Microsoft Safelinks. Het klinkt goed, maar is het wel…
Lees meer
DDMA |

Ancienne Belgique, Autogroep Twente, Karin Meinders (Harvest Digital), Springbok Agency winnen EMAS Awards 2024

De winnaars van de DDMA EMAS Awards 2024 zijn vandaag bekendgemaakt. Ancienne Belgique won in de categorie Email Marketing Automation Excellence en Autogroep Twente sleepte de winst in de wacht…
Lees meer
Data, Decisions & Engagement |

The Marketing Automation Journey of Claro Carwash

In the dynamic world of digital marketing, Claro Carwash has positioned itself as a leading player in the Benelux carwash industry. The company’s ambition is clear: to become the premium…