Spring naar content

Privacy Sandbox in Android

Google heeft aangekondigd te zullen stoppen met de mogelijkheid van gepersonaliseerd adverteren binnen Android. Het huidige advertentiesysteem, advertising ID (AdID), zal worden vervangen door de ‘Privacy Sandbox’. Een vergelijkbaar systeem is al eerder voor Google’s webbrowser Chrome aangekondigd. Daarmee werd een grote stap gezet richting een online wereld zonder third-party cookies, nadat eerder Mozilla en Apple afscheid hadden genomen van deze vorm van tracking in hun browsers Firefox en Safari.

Het idee achter Privacy Sandbox is dat gebruikers op één plek kunnen zien welke Android-apps hen gepersonaliseerde reclame tonen. Ook moet het systeem inzichtelijk maken op basis waarvan gebruikers de reclame te zien krijgen. Als een gebruiker geen gepersonaliseerde reclame wil zien, bestaat de mogelijkheid dat uit te schakelen. Daarnaast wordt het binnen het nieuwe systeem onmogelijk voor adverteerders om informatie over gebruikers onderling uit te wisselen.

De komende tijd gaat Google aan de slag met de verdere ontwikkeling en het testen van de Privacy Sandbox. De exacte technische werking van het systeem is nog niet bekend. Eind dit jaar wordt een bètaversie voor ontwikkelaars verwacht. Google’s voorspelling is dat het AdID-systeem nog twee jaar actief blijft, voordat Google overstapt op het nieuwe systeem.

Ontwikkeling past binnen trend

Google is niet de enige tech-partij die met privacybevorderende maatregelen komt. Zo introduceerde Apple eerder de App Tracking Transparency-functie binnen iOS waarmee gebruikers meer controle krijgen over het tracken van hun activiteiten en lanceerde het Mail Privacy Protection. Daarnaast komt er met de Digital Services Act waarschijnlijk strengere wetgeving over gepersonaliseerd adverteren aan. Ook Europese privacytoezichthouders zijn veel met het onderwerp bezig, met onder meer een besluit over het IAB Transparency and Consent Framework en een onderzoek naar Google Analytics. Deze thematiek staat dan ook – in navolging van onze cookieless world-activiteiten in 2021 – hoog op de DDMA-kennisagenda van dit jaar. We houden je op de hoogte.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over third-party tracking of aanverwante ontwikkelingen? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

Advocaat en senior legal counsel bij DDMA

Ook interessant

Lees meer
Cookies |

Waarom de cookieless world een kans is

Data-driven marketing is op dit moment met een ongekende transformatie bezig. Het verdwijnen van third-party cookies is daarbij een van de meest impactvolle ontwikkelingen. Hoewel deze cookieless world op korte…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

White paper: Cookieless world – What you need to know right now

One of the most impactful developments in data-driven marketing is the disappearance of third-party cookies. In this white paper, we’ll summarize all of the key insights from our 3 Cookieless…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Whitepaper: Cookieless world – Dit moet je nu weten

Het verdwijnen van third-party cookies is een van de meest impactvolle ontwikkelingen die op dit moment speelt in data-driven marketing. In deze whitepaper vatten we de belangrijkste inzichten uit onze…