Spring naar content

Privacy Sandbox in Android

Google heeft aangekondigd te zullen stoppen met de mogelijkheid van gepersonaliseerd adverteren binnen Android. Het huidige advertentiesysteem, advertising ID (AdID), zal worden vervangen door de ‘Privacy Sandbox’. Een vergelijkbaar systeem is al eerder voor Google’s webbrowser Chrome aangekondigd. Daarmee werd een grote stap gezet richting een online wereld zonder third-party cookies, nadat eerder Mozilla en Apple afscheid hadden genomen van deze vorm van tracking in hun browsers Firefox en Safari.

Het idee achter Privacy Sandbox is dat gebruikers op één plek kunnen zien welke Android-apps hen gepersonaliseerde reclame tonen. Ook moet het systeem inzichtelijk maken op basis waarvan gebruikers de reclame te zien krijgen. Als een gebruiker geen gepersonaliseerde reclame wil zien, bestaat de mogelijkheid dat uit te schakelen. Daarnaast wordt het binnen het nieuwe systeem onmogelijk voor adverteerders om informatie over gebruikers onderling uit te wisselen.

De komende tijd gaat Google aan de slag met de verdere ontwikkeling en het testen van de Privacy Sandbox. De exacte technische werking van het systeem is nog niet bekend. Eind dit jaar wordt een bètaversie voor ontwikkelaars verwacht. Google’s voorspelling is dat het AdID-systeem nog twee jaar actief blijft, voordat Google overstapt op het nieuwe systeem.

Ontwikkeling past binnen trend

Google is niet de enige tech-partij die met privacybevorderende maatregelen komt. Zo introduceerde Apple eerder de App Tracking Transparency-functie binnen iOS waarmee gebruikers meer controle krijgen over het tracken van hun activiteiten en lanceerde het Mail Privacy Protection. Daarnaast komt er met de Digital Services Act waarschijnlijk strengere wetgeving over gepersonaliseerd adverteren aan. Ook Europese privacytoezichthouders zijn veel met het onderwerp bezig, met onder meer een besluit over het IAB Transparency and Consent Framework en een onderzoek naar Google Analytics. Deze thematiek staat dan ook – in navolging van onze cookieless world-activiteiten in 2021 – hoog op de DDMA-kennisagenda van dit jaar. We houden je op de hoogte.

Ben je lid van DDMA en heb je een vraag over third-party tracking of aanverwante ontwikkelingen? Stuur een mailtje naar legal@ddma.nl.

Martijn Poulus

IT Privacy Advocaat | The Data Lawyers

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
AVG |

Reclamevrije abonnementen op Facebook en Instagram: 4 juridische lessen voor paywalls

Recent oordeelde de Europese rechter dat toestemming vereist is voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Naar aanleiding daarvan kondigt Meta nu een advertentievrije variant van beide diensten aan. Vanaf…
Lees meer
Cookies |

Harnessing First-Party Data: A Balance of Knowledge and Trust

Data has always been an invaluable asset, and this won’t change in the foreseeable future. On the contrary, due to the many developments in the online world, data is becoming…