Noodzaak van handhaving
DDMA heeft hier al eerder voor gewaarschuwd: het succes van de Telecommunicatiewet valt of staat met handhaving van de ACM. Organisaties die zich vóór de wetswijziging al niet aan de regels hielden (en daarmee veel irritatie veroorzaakten), doen dat daarna nog steeds niet. Begin 2022 liet Radar al zien dat veel intermediairs de regels overtreden en mensen ongevraagd bellen. Ook toen riepen we op tot handhaving. Op dat punt is het DDMA het dan ook eens met de Consumentenbond. Handhaving is cruciaal om het aantal ongewenste telefoontjes te verminderen. Dat is goed voor de consument én voor organisaties die zich wel aan de regels houden. Praten over aanscherping van de wet, zoals de Consumentenbond ook doet, is echter niet relevant zolang er niet gehandhaafd wordt.
Aantal campagnes ligt lager, relevantie hoger
Bovendien heeft de wetswijziging wel degelijk positieve effecten op het telemarketingkanaal, blijkt uit cijfers van de DDMA Telemarketing Benchmark 2023, die begin september wordt gepubliceerd. In 2022, het eerste volledige jaar na de wetswijziging, lag het aantal outbound telemarketing-campagnes lager dan in 2021. Daarbij ligt het aantal mensen dat ingaat op een aanbod gemiddeld bijna 3 keer zo hoog als het aantal mensen dat met het recht van bezwaar aangeeft niet meer gebeld te willen worden door de betreffende organisatie. Ook maken organisaties hun belcampagnes steeds relevanter, door deze meer persoonlijk te maken. Dit zorgt voor betere resultaten (meer mensen gaan in op aanbod) en minder irritatie (minder recht van bezwaar-inschrijvingen).
Verbeteringen in telemarketingsector
Naast de toenemende relevantie van outbound telemarketingcampagnes, is de telemarketingsector ook op andere manieren bezig met het verhogen van de kwaliteit van het kanaal. Zo is de DDMA Commissie Telemarketing op dit moment, samen met een groep afgevaardigden uit de sector, bezig de Code Telemarketing te herzien. De nieuwe versie van deze zelfregulering wordt dit jaar nog verwacht.