Spring naar content

Vanaf 1 juli hebben organisaties toestemming (een opt-in) nodig hebben om te bellen naar niet-klanten. Het Bel-me-niet-Register houdt daarom op te bestaan. Daarnaast mogen organisaties nog steeds bestaande klanten telefonisch benaderen, maar alleen als zij de klant hier bij het aankoopmoment over informeren. Ook moeten zij de mogelijkheid bieden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering. Consumenten kunnen zo zelf kiezen welke organisaties hen wel of niet kunnen benaderen.

Nieuwe handvatten om overtreders aan te pakken

DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, hoopt dat de wetswijziging de irritatie bij consumenten wegneemt. Directeur Diana Janssen: “De regels worden hierdoor duidelijker en consumenten zijn veel meer zelf aan zet, dat is een belangrijke stap waar we blij mee zijn. Maar het is slechts een deel van de oplossing: om het aantal ongewenste telefoontjes echt terug te dringen, is handhaving cruciaal. De nieuwe regels maken dat mogelijk, doordat de bewijslast wordt omgedraaid: organisaties moeten voortaan zelf kunnen bewijzen dat zij mensen mogen bellen. We sporen de ACM aan gebruik te maken van de nieuwe handvatten die zij nu krijgt en bedrijven die de regels structureel – ook nu al, vóór de wetswijziging – overtreden aan te pakken. Alleen dan zal de overlast voor consumenten sterk verminderen. En daar hebben organisaties die zich netjes aan de regels houden natuurlijk alleen maar baat bij. Vanuit de telemarketingsector bieden wij de ACM uiteraard de helpende hand aan om hierin samen te werken.”

Goede, relevante gesprekken

Pieter Prins, directeur van callcenter 2Contact en lid van de DDMA Commissie Telemarketing is blij met de nieuwe regels: “Wij willen relevante en respectvolle gesprekken voeren met mensen die openstaan voor een gesprek. Deze regels helpen daarbij. Niemand zit namelijk te wachten op ongewenste telefoontjes – consumenten niet, maar onze opdrachtgevers én werknemers ook niet. Wij werken hard aan een positiever beeld van telemarketing. Zo trainen we onder meer al onze klantadviseurs, zodat zij weten waarom juist deze consument gebeld wordt en hoe deze zijn of haar toestemming kan intrekken. Maar als de ACM niet gaat handhaven, blijven we last houden van partijen die zich niet aan de regels houden.”

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
Legal |

Dit gaat er veranderen met de inwerkingtreding van de herziene Code Telemarketing

Vanaf 1 maart 2024 is de herziene Code Telemarketing daarmee voor leden van DDMA in werking getreden. De code wordt handhaafbaar zodra deze is goedgekeurd bij en door de Stichting…
Lees meer
AVG |

ACM onderstreept belang van bewijslast voor verifieerbare opt-in bij telemarketing

Telemarketeers moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben verkregen van degene die ze met een commercieel, ideëel of charitatief aanbod benaderen. In een recent gesprek met DDMA benadrukt de Autoriteit…