Spring naar content

Tijdens de award avond was er nog een laatste krachtmeting tussen alle finalisten. Daarbij mochten zij in pitches van 5 minuten hun case voorleggen bij de aanwezigen die uiteindelijk de winnaars van de publieksprijs selecteerden. De winnaars van de publieksprijs zijn; Transavia in de categorie Conversion Tests, Transavia in de categorie Personalisation en Eneco in de categorie Mobile.

Uit een peiling onder de 100 aanwezigen marketing en data experts kwamen de volgende resultaten:

  • 81% voorspelt een verdubbeling van het CRO budget in 2020
  • 86% zegt dat de CEO/CMO gelooft in CRO
  • Toch zegt 67% dat de marketing branche nog niet weet wat je met CRO kan

De 12 genomineerde organisaties hebben met uiteenlopende cases geprobeerd de jury te overtuigen van hun aanpak, zakelijke meerwaarde, creativiteit en (statistische) onderbouwing. “Het niveau van de inzendingen van dit jaar zo goed, dat het voor de jury een nog grotere uitdaging dan vorig jaar was om de winnende cases te identificeren. De inhoud van de cases laat ook zien dat de CRO discipline binnen marketing steeds belangrijker wordt”, aldus Frank Overbeek, voorzitter DDMA Commissie CRO.

Award winnaars 2018 per categorie

Lucardi winnaar Conversion Tests

De jury complimenteert Lucardi en e-commerce bureau ISM eCompany met de DDMA CRO Award voor Conversion Tests vanwege de bedrijfsbrede aanpak, dwars door diverse afdelingen. Lucardi bewees het concept van een goede CRO test te begrijpen, van hypothese, een goede uitleg, een duidelijke aanleiding, tot een inventieve manier van testen. In de case is terug te zien dat Lucardi duidelijk inzet op het luisteren naar hun klanten om constant input te krijgen voor het verbeteren van de gebruikerservaring. De case laat goed zien hoe dit voor grote meerwaarde zorgt. Bij het evalueren van de testresultaten heeft Lucardi in de ogen van de jury goed gekeken naar het totaalplaatje, waarbij de bijdrage aan de bottom line centraal stond.

T-Mobile winnaar Personalisation

T-mobile presenteerde een zeer overtuigende case dankzij een goede inzet van meerdere kanalen, in combinatie met eenvoudige en effectieve personalisatie tests die waarde aan toonden. Ook complimenteert de jury T-Mobile met dat zij het hele project met een klein cross functional team heeft gerealiseerd. Daarbij valt ook de originaliteit van de doelstelling ‘kostenreductie’ en de inzet van callcenter klantdata op.

Eneco winnaar Mobile

De case van Eneco en bureau Blue Mango Interactive onderscheidde zich van de rest door de toepassing van cross device tracking, wat essentieel is aangezien het gaat om het begrijpen van een persoon, niet alleen een device of cookie. De hypothese sluit naadloos aan op de probleemstelling “werkt minder copy voor mobiel?” Hoewel een bredere vraagstelling ruimte zou geven aan een serie van tests, iets wat in CRO de sleutel is tot steeds verdere verbetering. De jury herkent ook de goede beslissing van Eneco om diverse databronnen (waaronder Google Analytics en Snowplough) te koppelen.

De DDMA Dutch CRO Awards zijn een initiatief van de DDMA commissie CRO en zijn mede mogelijk gemaakt door de sponsoren: KlarnaClickValue en Optimizely.

Ook interessant

Lees meer
DDMA |

Primera, NS International en KLM winnen DDMA Experimentation Heroes 2024

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakt vandaag bekend welke organisaties in de prijzen zijn gevallen tijdens DDMA Experimentation Heroes 2024. Primera, NS International, KLM en Mepal gaan met de…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Maarten Plokker (Sitespect): Bridging the gap between Client- and Server-side Testing

In the run-up to Experimentation Heroes 2024, we got the chance to talk with Maarten Plokker, Managing Director Europe at SiteSpect, one of this year’s sponsors. He shared his expertise…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Landing page optimization in 2025: Personalize to turn visitors into customers

Traditional Landing Page Optimization (LPO) tips don’t work anymore. Why? Because your visitors are individuals with unique preferences, behaviors, and pain points. See how landing page optimization is changing.