Spring naar content

Tijdens de award avond was er nog een laatste krachtmeting tussen alle finalisten. Daarbij mochten zij in pitches van 5 minuten hun case voorleggen bij de aanwezigen die uiteindelijk de winnaars van de publieksprijs selecteerden. De winnaars van de publieksprijs zijn; Transavia in de categorie Conversion Tests, Transavia in de categorie Personalisation en Eneco in de categorie Mobile.

Uit een peiling onder de 100 aanwezigen marketing en data experts kwamen de volgende resultaten:

  • 81% voorspelt een verdubbeling van het CRO budget in 2020
  • 86% zegt dat de CEO/CMO gelooft in CRO
  • Toch zegt 67% dat de marketing branche nog niet weet wat je met CRO kan

De 12 genomineerde organisaties hebben met uiteenlopende cases geprobeerd de jury te overtuigen van hun aanpak, zakelijke meerwaarde, creativiteit en (statistische) onderbouwing. “Het niveau van de inzendingen van dit jaar zo goed, dat het voor de jury een nog grotere uitdaging dan vorig jaar was om de winnende cases te identificeren. De inhoud van de cases laat ook zien dat de CRO discipline binnen marketing steeds belangrijker wordt”, aldus Frank Overbeek, voorzitter DDMA Commissie CRO.

Award winnaars 2018 per categorie

Lucardi winnaar Conversion Tests

De jury complimenteert Lucardi en e-commerce bureau ISM eCompany met de DDMA CRO Award voor Conversion Tests vanwege de bedrijfsbrede aanpak, dwars door diverse afdelingen. Lucardi bewees het concept van een goede CRO test te begrijpen, van hypothese, een goede uitleg, een duidelijke aanleiding, tot een inventieve manier van testen. In de case is terug te zien dat Lucardi duidelijk inzet op het luisteren naar hun klanten om constant input te krijgen voor het verbeteren van de gebruikerservaring. De case laat goed zien hoe dit voor grote meerwaarde zorgt. Bij het evalueren van de testresultaten heeft Lucardi in de ogen van de jury goed gekeken naar het totaalplaatje, waarbij de bijdrage aan de bottom line centraal stond.

T-Mobile winnaar Personalisation

T-mobile presenteerde een zeer overtuigende case dankzij een goede inzet van meerdere kanalen, in combinatie met eenvoudige en effectieve personalisatie tests die waarde aan toonden. Ook complimenteert de jury T-Mobile met dat zij het hele project met een klein cross functional team heeft gerealiseerd. Daarbij valt ook de originaliteit van de doelstelling ‘kostenreductie’ en de inzet van callcenter klantdata op.

Eneco winnaar Mobile

De case van Eneco en bureau Blue Mango Interactive onderscheidde zich van de rest door de toepassing van cross device tracking, wat essentieel is aangezien het gaat om het begrijpen van een persoon, niet alleen een device of cookie. De hypothese sluit naadloos aan op de probleemstelling “werkt minder copy voor mobiel?” Hoewel een bredere vraagstelling ruimte zou geven aan een serie van tests, iets wat in CRO de sleutel is tot steeds verdere verbetering. De jury herkent ook de goede beslissing van Eneco om diverse databronnen (waaronder Google Analytics en Snowplough) te koppelen.

De DDMA Dutch CRO Awards zijn een initiatief van de DDMA commissie CRO en zijn mede mogelijk gemaakt door de sponsoren: KlarnaClickValue en Optimizely.

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Branche blij met duidelijkheid: extra regels en toezicht voor influencers met meer dan 500.000 volgers – Sector roept voorlichtingswebsite over regels in het leven   

Amsterdam, 17 mei 2022 – Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de…
Lees meer
Search |

Simo Ahava (8-bit-sheep): ‘Technology doesn’t change the status quo. It’s how that technology is used’

Server-side tagging is often presented as the solution for problems relating to the sunset of third-party cookies. And although server-side would be a solution for a lot of companies, it…
Lees meer
Conversion Rate Optimisation |

Dark patterns – wat mag wel en niet volgens de EDPB

De European Data Protection Board (EDPB – koepel van alle Europese privacytoezichthouders) heeft nieuwe guidelines vastgesteld over het herkennen en vermijden van dark patterns op sociale media. De guideline is…