Ronald Dubbeldam (Measuremail), voorzitter van de DDMA commissie ESP’s is verheugd over het convenant: “ESP’s zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van het kanaal. Door het convenant te ondertekenen, geeft een ESP de adverteerder de garantie dat wettelijke normen technisch gefaciliteerd worden. Denk aan eenvoudige afmeldmogelijkheden en werkende reply-adressen. Daarnaast voldoen de ESP’s aan extra regels die zij nodig vinden voor een professioneel en verantwoord gebruik van het kanaal. Denk aan bouncemanagement of de inzet e-mailauthenticatie als middel in de strijd tegen phishing en spoofing.”
De ESP opereert als schakel tussen de verzender en ontvanger van e-mail en speelt een belangrijke rol in e-mail deliverabillity. Alhoewel een ESP – als verzendplatform – niet meteen aanspreekpunt is bij overtredingen van de Code E-mail of de wet, willen zij de adverteerder faciliteren in zijn compliance. “Duidelijke standaarden helpen bij het tegengaan van spam en het vergroten van deliverabillity”, aldus Dubbeldam.
Substantieel deel van de markt sluit zich aan
Het Convenant is momenteel ondertekend door zeven ESP’s:
- Tripolis
- iConneqt
- MeasureMail
- efuture E-ngine
- Webpower
- Spotler
- Hellodialog