Spring naar content

Ronald Dubbeldam (Measuremail), voorzitter van de DDMA commissie ESP’s  is verheugd over het convenant: “ESP’s zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van het kanaal. Door het convenant te ondertekenen, geeft een ESP de adverteerder de garantie dat wettelijke normen technisch gefaciliteerd worden. Denk aan eenvoudige afmeldmogelijkheden en werkende reply-adressen. Daarnaast voldoen de ESP’s aan extra regels die zij nodig vinden voor een professioneel en verantwoord gebruik van het kanaal. Denk aan bouncemanagement  of de inzet e-mailauthenticatie als middel in de strijd tegen phishing en spoofing.”

De ESP opereert als schakel tussen de verzender en ontvanger van e-mail en speelt een belangrijke rol in e-mail deliverabillity. Alhoewel een ESP – als verzendplatform – niet meteen aanspreekpunt is bij overtredingen van de Code E-mail of de wet, willen zij de adverteerder faciliteren in zijn compliance. “Duidelijke standaarden helpen bij het tegengaan van spam en het vergroten van deliverabillity”, aldus Dubbeldam.

Substantieel deel van de markt sluit zich aan

Het Convenant is momenteel ondertekend door zeven ESP’s:

Kwaliteitsconvenant E-mail

Download (1,22 MB)

Council E-mail technische richtlijnen

Download (437,10 KB)

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Influencer marketing: geen Wilde Westen, maar een volwassen marketingkanaal met regels, toezicht en een certificering 

Influencers staan regelmatig in de schijnwerpers. Niet alleen in hun eigen content, maar ook in nieuwsberichten over reclameherkenbaarheid, zoals afgelopen week. Dit nieuws verscheen naar aanleiding van een onderzoek van…
Lees meer
AI Act |

Legal Wrapped: wat bracht 2025? | Wat brengt 2026?

2025 was opnieuw een jaar met flinke juridische beweging op het snijvlak van marketing, data en technologie. In de DDMA-kennisbank stonden onderwerpen van cookies en AI in marketing tot influencers…
Lees meer
DDMA |

Nieuwe leden in de Commissie Telemarketing

De DDMA Commissie Telemarketing krijgt versterking van drie ervaren krachten: Arjen van Eeuwen (DMCC), Daniel Zwarts (2Contact) en Simone Mercx (Artsen zonder Grenzen). Met hun gezamenlijke focus op kwaliteit, data,…