Spring naar content

Het moet altijd duidelijk zijn wanneer er sprake is van reclame, ook op social media en bij influencer marketing. Deze verplichting is sinds 2014 vastgelegd in de Reclamecode Social Media, opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Door de snelle ontwikkelingen en het toenemende gebruik van influencer marketing werd deze code in 2019 geüpdatet en uitgebreid onder de naam: Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. De laatste wijzigingen aan de code vonden plaats op 1 juli 2022; daarom is het na twee jaar tijd om deze zelfregulering opnieuw te herzien, samen met de sector.

We nodigen graag experts uit de praktijk en andere geïnteresseerden uit om mee te denken en bij te dragen aan deze herziening of schriftelijke input te geven. Wil jij meedenken en meeschrijven aan de code? Stuur dan vóór 20 december een mail naar DDMA’s legal counsel Allisha Hosli via allishahosli@ddma.nl.

Allisha Hosli

Junior Legal Counsel

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…
Lees meer
Social Media |

De kogelvis als nieuw symbool voor misleidende reclame – hoe kijkt de markt er tegenaan?

Afgelopen maandag (24 februari) lanceerde Stichting Reclame Code (SRC) een campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Met dit initiatief introduceert de SRC…
Lees meer
Influencermarketing |

Vier tips van de Stichting Reclame Code bij reclame voor cosmetische behandelingen, zoals botox, fillers en haartransplantaties.

Rimpeltjes glad, lippen wat voller, tanden gewit, wenkbrauwen hoger—het kan allemaal, we zien dit online. Soms krijg je het als influencer zelfs gratis aangeboden. Omdat dit soort cosmetische behandelingen erg…