Spring naar content

Consumenten bewuster van hun rechten op het gebied van delen van data

Sinds de laatst gepubliceerde Global Privacy Monitor in 2018 is de bekendheid met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa significant gestegen. In alle Europese landen is het percentage consumenten dat bekend is met de in 2018 geïntroduceerde privacywet meer dan verdubbeld. In Nederland is de bekendheid gestegen van 28% naar 66%*. Consumenten worden zich dus steeds bewuster van hun rechten op het gebied van delen van data – en dat is goed nieuws. Aanvullend ziet 74% van de mensen hun persoonlijke gegevens als eigendom dat ze kunnen delen in ruil voor een aanbieding, betere service of een relevanter aanbod.

Zorgen over privacy dalen, meerderheid ziet delen van data als essentieel

Ondanks dat de zorgen rondom online privacy nog groot zijn – wereldwijd maakt 71% van de consumenten zich hier in meer of mindere mate zorgen om – is hier wel een dalende trend in zichtbaar (van 74% naar 69% bij de landen die zowel in 2018 als nu deelnamen*). De meerderheid van de consumenten wereldwijd (53%) is het erover eens dat het delen van persoonlijke gegevens essentieel is voor de huidige maatschappij. Het is normaal geworden, men voelt zich inmiddels vrij comfortabel bij het delen van persoonlijke gegevens. Bovendien is de groep die zich weinig tot helemaal geen zorgen maakt over online privacy en het delen van persoonlijke informatie door de tijd heen gegroeid, van 26% naar 31%*. Transparantie is daarbij wel een cruciale voorwaarde: 77% van alle consumenten geeft aan dat ze het belangrijk vinden om te weten hoe gegevens worden verzameld en gebruikt.

Vertrouwen belangrijkste voorwaarde voor het delen van data, gepersonaliseerd aanbod steeds belangrijker

Consumentenvertrouwen is voor organisaties van groot belang. 38% van de consumenten zien vertrouwen zelfs als de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen. Een andere belangrijke reden om gegevens te delen is een gepersonaliseerd aanbod. Steeds meer consumenten (39%, t.o.v 29% in 2018*) zien een relevant aanbod dat op hun behoeften is afgestemd als belangrijke motivatie om hun gegevens te delen. Het belang van deze personalisatie is ook terug te zien in hoe consumenten de toegevoegde waarde inschatten ten behoeve van inclusiviteit. 59% denkt dat door het delen van gegevens organisaties beter een relevant, gepersonaliseerd aanbod kunnen doen aan verschillende soorten groepen en identiteiten binnen onze diverse maatschappij.

* De resultaten zijn gebaseerd op 2 verschillende groepen. Trendlijnen zijn gebaseerd op de landen die zowel in 2018 als 2022 hebben deelgenomen (10 landen). De overige resultaten zijn gebaseerd op de landen die uitsluitend in 2022 hebben deelgenomen (16 landen).

Over GDMA

GDMA is de koepelorganisatie van marketingverenigingen over de hele wereld die zich richten op data-driven marketing. De organisatie bevordert wereldwijde initiatieven die gericht zijn op het voorzien wereldwijde trends, thought leadership en publicaties over alle disciplines en kanalen binnen de data-driven marketingindustrie. Momenteel maken 28 marketingverenigingen deel uit van de GDMA. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij een aanzienlijk deel van ’s werelds grootste merken, bedrijven, leveranciers en bureaus. Via de verenigingen van haar leden verenigingen biedt GDMA toegang tot ’s werelds grootste netwerk van data-driven marketingorganisaties.

GDMA Global Privacy Monitor 2022

Download (1 MB)

GDMA Global Privacy Monitor 2022 Infographic

Download (234 KB)

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Digital Services & Markets Act |

Europese privacykoepel schijnt licht op marktbelofte tracking based advertising

Al een aantal jaar is er veel te doen over de houdbaarheid van de huidige manier van online tracking. Om die reden lanceerde Eurocommissaris Didier Reynders in maart 2023 een…
Lees meer
Legal |

Naomi van der Louw en Romar van der Leij (DDMA): We moeten privacy zien als een kans, niet als een risico

Privacy staat de laatste tijd vaak negatief in de schijnwerpers, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire en opgelegde boetes aan bedrijven. Het is begrijpelijk dat organisaties hierdoor privacy eerder als een risico…
Lees meer
Cookies |

Legal whitepaper: MarTech in een privacy-first wereld

Al enige tijd zien we in het marketinglandschap een verschuiving plaatsvinden naar een méér ‘privacy-first’ wereld. Deze verschuiving heeft grote impact en vereist als organisatie een aanpassing van je marketingstrategie…