Mogelijkheden en oplossingen voor personeelstekort, zorg en laaggeletterdheid
- Van contactcenters tot de zorg: een Digital Human kan een rol spelen in het personeelstekort, als menselijke oplossing voor tekorten op de arbeidsmarkt. De zorg loopt nu voorop met de inzet van Digital Humans en kan daarbij hulp uit het bedrijfsleven goed gebruiken als zij ook instappen om ervaringen op te gaan doen.
- In de zorg is er een noodzaak om buddy’s in te zetten voor begeleiding in dagelijkse taken, zoals een reminder om tanden te poetsen. Taken die een Virtual Human goed kan invullen in plaats van dat goed opgeleide medewerkers dit doen.
- Laaggeletterden hebben baat bij de ondersteuning van een Digital Human omdat ze geschreven content kunnen uitspreken, aangevuld met gezichtsuitdrukkingen en lipbewegingen. Ook kun je Digital Humans inzetten voor gebarentaal voor slechthorende mensen.
Andere belangrijke takeaways
- Digital Humans kwalificeren zich voor een vergelijkbare aanpak zoals veel organisaties dat nu met ChatGPT doen; eerst intern de technologie gaan gebruiken met en voor medewerkers en zo voorbereiden op externe use cases.
- Bij klantcontact is een balans tussen identiteit, authenticiteit en moraliteit cruciaal. Om het verschil te maken en geen eenheidsworst te worden, zijn deze punten belangrijk om mee te nemen in het ontwerp van een Digital Human.
- De verwachtingen van klanten zijn hoog zodra ze een ‘echt lijkend’ mens zien als vertegenwoordiger van het gesprek dat ze met een bedrijf gaan hebben. Wees je bewust van deze verwachtingen en speel daarop in.
- Als je met een Digital Human gaat werken, overweeg dan of je een nieuw ‘persoon’ introduceert of dat je die rol toebedeelt aan een herkenbaar logo of poppetje dat al met jouw merk is verbonden. Denk hierbij aan het Duracell-konijn of het Bol.com poppetje dat ook ingezet zou kunnen worden als ‘Digital Human’. Deze avatars zijn dan al bekend bij je doelgroep.
- Een consument moet altijd weten dat een Digital Human niet echt is. Zeker als er sprake is van avatars die op echte mensen lijken. Het is belangrijk dat je de verwachtingen van consumenten managet. Je zou dit kunnen afvangen door bijvoorbeeld de Digital Human te laten starten met de zin: “Hoi, ik ben [naam] van bedrijf X en ik ben niet echt. Wat kan ik voor je doen?”
Een kritische noot
- Als het op de techniek achter Digital Humans aankomt, is er al veel mogelijk. Tegelijkertijd moet je als organisatie niet onderschatten dat de ‘gemiddelde’ consument/klant nog niet zo ver is. Klanten willen over het algemeen goed geholpen worden, en de vorm is daar vaak (nog) ondergeschikt aan.
- Menselijk contact, in bijvoorbeeld winkels of door een monteur aan huis, haalt over het algemeen een hogere NPS-score dan digitaal contact. Vallen Digital Humans hier tussenin, en biedt dat een kans om de massa met een hogere NPS, maar toch digitaal, te bedienen? Een vraag die nog beantwoord moet worden.
- Hoe moet een Digital Human er dan uitzien? Moet er rekening worden gehouden met de afspiegeling van cultuur? Hoe waarborg je dat dan in het geval van meertaligheid? Moet een Digital Human op de klant-persona lijken? Geven we klanten de keuze voor de Digital Human waar ze de meeste klik mee hebben of ontwerpen we ze het liefst zo neutraal mogelijk? Allemaal vragen die nog niet zijn beantwoord.
“It depends”
De inzet en toegevoegde waarde van Digital Humans wordt zeker gedragen, maar het is duidelijk dat er goed gekeken moet worden naar de situatie waarin dat gebeurt, zodat de effectiviteit optimaal is. Met name de use case is van belang voor de meerwaarde van een Digital Human.
Meer weten over Digital Humans en Conversational AI? Ga dan naar deze pagina.
Ook interessant
Lees meer
AI Act
|
Europese Commissie publiceert concept van ‘code of practice’ voor gebruik LLM’s
De Europese Commissie heeft op 14 november de eerste conceptversie van de Code of Practice voor General Purpose AI modellen (Code) gepubliceerd. De Code moet straks meer invulling geven aan…
Lees meer
AI Act
|
Nieuwe marketinggids Responsible AI voor de verantwoorde inzet van AI in marketing
VIA Nederland, DDMA en bvA, drie brancheverenigingen in de marketingsector, hebben vandaag met trots de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. Deze gids, ontwikkeld als een ‘levende’ leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen…
Lees meer
Artificial Intelligence
|
Best of DDMA Research & Insights 2024
In een marketingtijdperk waarin data, technologie en consumentengedrag continu veranderen, is gedegen onderzoek cruciaal. Door middel van uitgebreide (consumenten)onderzoeken en benchmarks bieden we onze leden grip op deze veranderingen. In…