Spring naar content

Dit whitepaper is bijgewerkt op 8 april 2024. TikTok is als platfom toegevoegd.

We kennen allemaal de metrics binnen de social platformen zelf – denk bijvoorbeeld aan impressies, video views, link clicks of aankopen. Maar hoe kom je er nu achter wat social-media-campagnes écht bijdragen aan bedrijfsresultaten? Was je retargeting-doelgroep niet ook geconverteerd zónder jouw campagne? Is jouw merk nu echt meer top-of-mind door zichtbaarheid op social media? In dit whitepaper lichten experts uit de DDMA Commissie Social Media de verschillende measurement solutions toe binnen de verschillende platformen die je vandaag de dag als bedrijf kan inzetten.

Oplossingen voor Meta, Pinterest, Snapchat, Twitter, LinkedIn en TikTok

De oplossingen die in de whitepaper worden behandeld zijn afkomstig van Meta, Pinterest, Snapchat, Twitter, TikTok en LinkedIn. De DDMA Commissie Social erkent dat er ook andere platformen zijn die wellicht een plek in dit whitepaper verdienen, zeker in een snelveranderend landschap als social media. De whitepaper is dan ook een ‘levend’ document waar in de toekomst nieuwe meetoplossingen en platformen aan worden toegevoegd als de Commissie dat nodig acht. Tegelijkertijd gaan de ontwikkelingen soms zó snel, dat platformen net zo snel weer gaan als dat ze gekomen zijn. Dit whitepaper beoogt daarom ook niet álle oplossingen in de sector te omvatten, maar alleen de allergrootste, waarvan we zeker weten dat ze niet op korte termijn gaan verdwijnen.

Dionne van Dijk, lid DDMA Commissie Social media en Head of Social Advertising bij Accenture Song: ‘Iedere Paid Social Specialist weet dat social platformen ieder oplossingen bieden om het effect van campagnes te meten. Deze kennis lag echter versnipperd bij ieder platform opgeslagen. Met dit whitepaper hebben we alle oplossingen in één overzichtsdocument samengevat, inclusief een oplossing om je activiteiten over alle kanalen heen goed in kaart te kunnen brengen. Dat is immers het einddoel.’

DDMA Social Measurement Whitepaper

Download (1,18 MB)

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Influencermarketing |

Transparantie bij persreizen: waar ligt de grens tussen een journalist en een content creator?

Bij influencer marketing geldt een transparantieplicht: wie een product of dienst promoot en daar een direct of indirect voordeel voor ontvangt, moet dit vermelden. Maar hoe zit dat bij journalisten…
Lees meer
Social Media |

De kogelvis als nieuw symbool voor misleidende reclame – hoe kijkt de markt er tegenaan?

Afgelopen maandag (24 februari) lanceerde Stichting Reclame Code (SRC) een campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Met dit initiatief introduceert de SRC…
Lees meer
Influencermarketing |

Vier tips van de Stichting Reclame Code bij reclame voor cosmetische behandelingen, zoals botox, fillers en haartransplantaties.

Rimpeltjes glad, lippen wat voller, tanden gewit, wenkbrauwen hoger—het kan allemaal, we zien dit online. Soms krijg je het als influencer zelfs gratis aangeboden. Omdat dit soort cosmetische behandelingen erg…