De whitepaper bevat een maturitymodel die de marketeer in vier fases naar het bepalen van de juiste koers brengt. Want niet voor niks staat de ‘blue ocean’ metafoor voor deze tak van sport: voor veel sectoren is conversie-attributie nog onontgonnen marktruimte, zonder moordende concurrentie. Zaak dus om nu een koers te bepalen en uit te zetten. Je moet dan als marketeer niet alleen je eigen afdeling op gang te krijgen, ook andere afdelingen als IT en juridisch moeten hun neuzen in dezelfde richting krijgen. De publicatie was het uitgelezen moment om te peilen hoever adverterend Nederland nou eigenlijk is op het gebied van conversie-attributie.
Klik onderaan deze pagina de whitepaper ‘Conversie-attributie: de blue ocean voor marketeers’.
De koers van adverterend Nederland
De weg naar het toekennen van de juiste waarde aan marketingkanalen blijkt voor Nederlandse marketeers nog vol hindernissen. Zo geeft 42% van de aanwezige marketeers aan nog bezig te zijn met het uitzetten van een koers om dit binnen de organisatie door te voeren. Deze groep bevindt zich nog in de tweede fase (van de vier). Het blijkt voor veel marketeers ook een opgave te zijn om bij het meten de combinatie te maken tussen online en offline. Ook het bij elkaar brengen van alle betrokken afdelingen is een knelpunt. Daarnaast geven kleine organisaties aan meer moeite te hebben met het effectief gebruik van attributiemodellen. Het is voor hen vaak lastiger om het management te overtuigen vanwege schaarse resources.
Vervolgsessies
De commissie Targeting & attributie heeft zich als doel gesteld om conversie-attributie binnen organisaties naar een hoger niveau te krijgen. Daarom organiseert zij een reeks vervolgsessies die voortbouwen op de whitepaper. Uit de bijeenkomst blijkt dat er veel onduidelijkheid is over wetgeving. Wat mag, en wat mag niet? Daarom behandelt de eerste sessie in de reeks het thema ‘Juridische zaken’, over privacywetgeving en display advertising. Wat zegt de cookiewet? Hoe zit het met eventuele boetes? De bijeenkomst is besloten. Ben je adverteerder en wil je je verdiepen in thema’s als targeting en conversie-attributie? En hierover sparren met marketingcollega’s uit andere sectoren? Neem contact op met één van onze programmamanagers.
Mocht je meer willen weten over de activiteiten van DDMA, abonneer je op de DDMA nieuwsbrief of neem contact op met het DDMA bureau.