Spring naar content

De Commissie CRO is 7 jaar geleden opgericht. Het vakgebied beweegt echter snel en inmiddels is CRO een te beperkt begrip geworden voor het werkveld van de commissie. Waar CRO ooit primair draaide om experimenten met een eendimensionaal doel, namelijk het optimaliseren van conversie, werken specialisten binnen het vak nu veel breder. Professionals experimenteren nu om thema’s die veel verder gaan, bijvoorbeeld het verkrijgen van inzicht over doelgroepen of de effectiviteit van nieuwe functionaliteiten. Het vak CRO is uitgegroeid tot een praktijk waarin experimenten veel breder binnen organisaties kunnen worden uitgevoerd. Het hoogste doel onder experimentation-teams is dan ook het creëren van een echte ‘Culture of Experimentation’, een werkomgeving waarin experimenten is doordrongen binnen elk deel van een organisatie. 

Met de herpositionering van de Commissie zorgt DDMA voor een doorlopende kennisdeling over hoe je experimenten kunt uitvoeren en welke kansen het kan bieden voor je organisatie om naar een Culture of Experimentation toe te werken. 

Pijlers en doelen 

DDMA ziet de transformatie van het vakgebied en de bredere toepasbaarheid van experimenten als kansrijke ontwikkeling om leden zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Het maken van gefundeerde beslissingen op basis van data is een cruciaal onder van marketing en experimenteren is een middel waarmee je dat op een structurele en betrouwbare manier kunt doen. DDMA vindt het belangrijk om mee te gaan in de ontwikkelingen binnen het vak om leden goed te kunnen blijven informeren en adviseren. De Commissie draagt hieraan bij door organisaties kennisdeling, richtlijnen en modellen te bieden ter inspiratie en ondersteuning in de groei in maturity van hun experimentcultuur. 

Samenstelling Commissie 

De commissie is een goede afspiegeling van de markt, met opdrachtgevers en dienstverleners uit meerdere branches. De commissieleden die oorspronkelijk in de DDMA Commissie CRO zaten blijven actief binnen de nieuwe Commissie Experimentation & Optimisation. De Commissie bestaat nu uit: Voorzitter Frank Overbeek (Sitespect), Bas Jansen (Google), Douwe Möhring (dentsu Media), Nadesh Lauwerijssen (Valantic), Robin Sellaiyah (Philips), Joshua Kreuger (DPG Media), Mark de Winter (ClickValue), Martijn van Oosten (Nationale Postcode Loterij) en Mark van Zuijlen (JDE Douwe Egberts). 

Bob Younge

Contentspecialist

Ook interessant

Lees meer
Artificial Intelligence |

De grootste trends in data-driven marketing voor 2024 (volgens de commissies van DDMA)

Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat jouw werk als marketeer, jurist of dataspecialist in 2024 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag jij echt niet missen? Zoals elk jaar zetten de…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

PostNL, TomTom en DELTA Fiber winnen DDMA Experimentation Heroes

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, maakt vandaag bekend welke Experimentation Heroes in de prijzen zijn gevallen. PostNL, TomTom en DELTA Fiber gaan met de winst naar huis in respectievelijk…
Lees meer
Experimentation & Optimisation |

Optimization vs Personalization: How They Differ, Can Collaborate, and Learn from Each Other

While website optimization, achieved through A/B testing and various research methods, represents a more commonly practiced approach, personalization is still emerging. We definitely see more companies embracing Conversion Rate Optimization…