Spring naar content

DDMA vindt het terugdringen van irritatie bij de consument en een gezonde klantrelatie erg belangrijk. Daarom zijn DDMA (mede namens Goede Doelen Nederland) en de Klanten Service Federatie al ruim een jaar in gesprek met Economische Zaken en Klimaat over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening en dan met name een aantal gevoelige onderdelen hieruit, te weten:

  • Telemarketing opt in vs. opt out
  • Een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Een prefix (088-telemarketing) meesturen bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet. De sector krijgt de tijd om de irritatie in het kanaal verder te verlagen door aanpassing van de zelfregulering. Hierover hebben DDMA en de KSF en EZK overeenstemming kunnen bereiken. DDMA en KSF zijn blij met dit resultaat. “Opt in” is weliswaar een verzwaring van de regels, maar met een Bel-me-niet Register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is “opt out” bijna gelijk aan “opt in”. Dat de klantrelatie nog niet wordt beperkt, is een groot winstpunt en een prefix voor telemarketing zou het kanaal mogelijk verlammen.

DDMA en KSF gaan nu in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijven de brancheorganisaties in dialoog met EZK. De sector zal een goede balans moeten vinden tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. De zwaardere maatregelen zijn namelijk nog niet geheel van tafel.

  • Deze nieuwe regel gaat gelden zodra de ePrivacy Verordening van kracht gaat. Let op, de tekst van de ePV is nog niet definitief. Ga naar de DDMA ePrivacy pagina voor meer informatie over o.a. deze tijdlijn:

Ook interessant

Lees meer
Fieldmarketing |

Politiek presenteert zéér drastische plannen: einde klantrelatie bij telemarketing, én verplichte afkoelperiode bij deurverkoop

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, voorgesteld nieuwe regelgeving te introduceren voor telemarketing en fieldmarketing. Volgens het plan krijgen consumenten bij verkoop…
Lees meer
DDMA |

Certified by influencerregels.com: Naar een Meer Transparante en Verantwoordelijke Sector

Influencer marketing is inmiddels een volwassen en volwaardig kanaal binnen de reclamewereld. Maar naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook uitdagingen met zich…
Lees meer
DDMA |

Vacature: Commissielid DDMA Telemarketing – Goed doel (op vrijwilligersbasis)

Ben jij werkzaam bij een goed doel en verantwoordelijk voor Telemarketing? Heb jij interesse om een belangrijke rol te spelen in het vormgeven en verder professionaliseren van het vakgebied in…