Overzicht Actueel

Julius Minnaar, CEO van Dentsu Aegis Network: ‘Data en creatie hebben elkaar erg hard nodig’

Dentsu Aegis Network is een van de grootste internationale netwerken van media-, marketing- en communicatiebureaus, en sinds dit jaar lid van DDMA. Dentsu Aegis is het moederbedrijf van onder meer Merkle, dat al langer bij DDMA is aangesloten. We spraken Julius Minnaar, CEO van de Nederlandse tak van het bedrijf, over innovatie, het onmisbare samenspel tussen data en creatie en het belang van verantwoord datagebruik. ‘Zinvol en transparant gebruik van data leidt tot meetbare resultaten die bijdragen aan de doelstellingen van een merk.’

Waarom is Dentsu Aegis Network lid geworden van de DDMA? Waar kijken jullie naar uit binnen de samenwerking met de DDMA?
Onze klanten willen hun huidige klanten behouden en tevreden houden en nieuwe klanten werven. Door de efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie zorgen wij ervoor dat dit gebeurt. Ons netwerk van 700 personen in Nederland heeft experts op al deze gebieden en ruime ervaring hoe je deze specialismes succesvol met elkaar combineert.

Wij willen hierin een duurzame businesspartner zijn voor onze klanten en hebben daarom een focus op innovatie. Dit zorgt bij ons voor een heldere visie op datagebruik. Ons lidmaatschap van de DDMA ondersteunt ons hierin om op een transparante en relevante wijze gebruik te maken van de beschikbare data. Deze visie op datagebruik moet branche breed gedragen worden. Wij kijken er naar uit om gezamenlijk op te trekken met de DDMA in het doorlopend informeren van de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie.

In de digitale, datagedreven economie speelt Dentsu Aegis Network een centrale rol. Wat is volgens jullie dé grootste ontwikkeling waar bedrijven de komende jaren rekening mee moeten houden?
We leggen bij Dentsu een enorme focus op innovatie en technologie juist omdat we snel en effectief willen inspelen op ontwikkelingen en behoeften in de markt. Innovatie en automatisering geven ons de tijd en ruimte om creatieve oplossingen te bedenken voor de nieuwe uitdagingen waar onze klanten elke dag mee te maken hebben.

Er is bijvoorbeeld steeds meer behoefte aan specialistische kennis over e-commerceplatformen zoals Amazon. iActivate is een in-house ontwikkeld automatiseringsplatform dat eenvoudig volledige advertentieaccounts beheert op basis van voorraadgegevens en is naast search ads bij Bing en Google nu ook op Amazon beschikbaar. iActivate helpt bij het automatisch adverteren op basis van actuele voorraadgegevens.

Ons succes is afhankelijk van de tevredenheid van zowel de klant als onze medewerkers. Repetitief en handmatig werk is saai, dus dat automatiseren we. Daardoor neemt het aantal gewerkte uren op een klant af: klant blij. Door het automatiseren van bijvoorbeeld de optimalisatie van search ad feeds en social advertising, hebben wij meer tijd om klanten op strategisch niveau te adviseren. Veel leuker voor onze medewerkers, maar ook voor de klant.

Binnen Dentsu Aegis Network komen data en creatie samen. Wat maakt deze combinatie zo sterk?
Data en creatie hebben elkaar erg hard nodig. Onze analytische en creatieve mensen zijn continu bezig met het duiden van gedrag. Er is niet één objectieve of één subjectieve werkelijkheid. De waarde zit in het inzicht van de vele perspectieven. In een digitale wereld waar merken en bureaus zich steeds meer bedienen van geavanceerde performance tactieken, en consumenten marketingtrucs omzeilen of doorzien, blijven data en creativiteit het beste wapen tegen commerciële achterdocht en onverschilligheid.

Met het samenvoegen van de data en creatie teams alleen ben je er nog niet. Als je een data-expert en creatief simpelweg naast elkaar zet gebeurt er niks. Er zijn bruggenbouwers nodig die creatief over data kunnen denken en strategisch over creativiteit. Wij gebruiken data om conceptueel anders te denken. Data op zich is niets anders dan een verrijking om tot de goede inzichten te komen. Iedere vorm van marketing of communicatie is gestoeld op een inzicht. Weten hoe je een inzicht commercieel waarde kan geven vergt meer. Een data-expert moet de creatieve interpretatie niet vergeten, een creatief moet zich er bewust van zijn dat het zijn rol is om de interpretatie te vertalen.

Creatie is bij ons meer dan een afdeling; het is ons bestaansrecht. Innovating the way brands are built.

Data en technologie voegen waarde toe aan onze samenleving. Tegelijkertijd brengt het gebruik van persoonsgegevens verantwoordelijkheden voor bedrijven met zich mee. Hoe houden jullie hier bij Dentsu Aegis Network rekening mee? Hebben jullie een visie op ethisch datagebruik?
Verantwoord gebruik maken van data is noodzakelijk om duurzame groei te realiseren en sterke relaties tussen merken en consumenten te bouwen. Om voor onze klanten resultaat te leveren, gebruiken wij persoonlijke informatie. Gegevensbescherming is voor ons van het grootste belang. We verwerken alleen persoonlijke informatie in overeenstemming met de wetgeving én door zelf te na te denken over wat jij prettig zou vinden.

Data brengt mensen nader tot elkaar, en helpt onze klanten om hun doelgroep beter te begrijpen, zonder ze onnodig lastig te vallen. Zinvol en transparant gebruik van data leidt tot meetbare resultaten die bijdragen aan de doelstellingen van een merk. We maken restrictief gebruik van data, we werken enkel met partijen die hun zaken op orde hebben, een keurmerk zoals van het DDMA helpt ons daarbij. Daarnaast erkennen dat wij dat we gevoelige diensten leveren in een gevoelige tijd. We houden dan ook continue de vinger aan de pols, we leiden onze mensen op en alle medewerkers moeten jaarlijks een toets afleggen over verantwoord datagebruik.

Dentsu heeft drie basisregels opgesteld om dit goed te regelen.
1. Goede marketing is duurzaam op het gebied van privacy; marketing is alleen duurzaam als je handelt in het belang van de consument
2. Goed gebruik van data betekent dat we er als consument ook geen bezwaar tegen hebben
3. Er is een balans tussen datagebruik en waarde toevoegen.

Onze focus op data zorgt voor tevredenheid bij onze medewerkers én bij onze klanten en helpt hen to win, keep and grow their customers!